Shoot the Nineties

 

Een jaar later kwam van dezelde maker Hexen: Beyond Heretic al om de hoek kijken. Hierin ga je op jacht naar de tweede broer van de overgebleven Serpent Riders, maar dit keer mag je kiezen welk personage je wil spelen. Er waren drie klassen: cleric, mage en fighter, ieder met zijn specialiteiten. Door deze variatie was de herspeelbaarheid beter geregeld in dit spel. 

Een ander spel dat zeker de moeite waard was in 1995 was Star Wars: Dark Forces. Star Wars was nog steeds helemaal hip en LucasArts sprong op de first person shooter-trein. In hun eerste shooter speelde je Kyle Katarn, een huurling die op dat moment voor de rebellen werkt. In een van de missies steel je de plannen van de Death Star. Later kom je achter het Dark Trooper-project, een nieuw soort soldaat die natuurlijk gestopt moeten worden. Het spel werd een groot succes voor LucasArts.

Bethesda was ook al actief in de jaren negentig en maakte in 1995 een game met een andere film als basis. In The Terminator: Future Shock speel je een soldaat die ontsnapt uit een kamp met de hulp van het verzet. Natuurlijk kom je John Connor tegen, de held uit de film. Na wat missies krijgen de robots de vaardigheid om tijd te manipuleren en is het jij tegen de robots en de tijd zelf. Een jaar later kwam daar nog een vervolg op, met deathmatch in multiplayer.

Maar dit vervolg was niet de grootste hit uit 1996. Er waren twee andere toppers die nu nog steeds bekend zijn. Quake schudde de 3D-wereld van shooters flink door elkaar. Dit was de eerste engine die echt volledig 3D was. John Carmack was er al sinds Doom II mee bezig, en het resultaat mocht er zijn. Doordat het echt 3D was, werd er later ook ondersteuning voor de eerste 3D-acceleratiekaarten van 3dfx, de Voodoo-kaarten, bijgeschreven. Naast de sterk verbeterde graphics had het spel ook ondersteuning voor het TCP-IP protocol. Netwerkgames werden hierdoor voor het eerst opgezet door naar een enkele server te verbinden die het netwerkverkeer tussen de spelers regelde. Quake was in een klap de nieuwe definitie van shootergames en netwerkspellen.

In 1996 gebeurde er nog iets wat de videogame-wereld nog lang, heel lang, in zijn greep zou houden. De meest stoere macho aller tijden in een shooter zag voor het eerst het shooterlicht in 3D. En Duke Nukem 3D was op zijn zachtst gezegd awesome. Strippers, vage varkens als aliens, toffe wapens en situaties en natuurlijk Duke zelf maakten het spel compleet. Grof, lomp, seksistisch en puberaal zijn woorden die in je opkomen als je denkt aan Duke Nukem 3D. En een glimlach van oor tot oor. Het spel werd een groot succes: het verkocht miljoenen exemplaren. De game staat dan ook in de boeken als een van de games die shooters immens populair heeft gemaakt. Sommige mensen wachten nog steeds op het vervolg Duke Nukem Forever: die hebben niet eens door dat deze in 2011, na veertien lange jaren ontwikkeling, rechtszaken en meer oponthoud, eindelijk afgerond is.

In 1997 kwamen er nog veel meer shooters uit die bij velen in het geheugen gegrift staan. Lees maar verder!