Call of Juarez: The Cartel
FOK!games mocht Blazej Krakowiak, medewerker bij Techland interviewen over hun nieuwste spel, Call of Juarez: The Cartel. Is het derde spel in de reeks nog wel een western?
Kun je jezelf voorstellen voor onze lezers?
Mijn naam is Blazej Krakowiak, ik ben de projectcoördinator van Call of Juarez: The Cartel bij Techland.
Wij bij FOK!games zijn grote westernfans. Je kunt begrijpen dat we bij de aankondiging van de nieuwe Call of Juarez erg verbaasd waren over de verandering van setting in de reeks. Waarom is hier voor gekozen?
Het is ook een verrassing voor de fans, dat wisten we. We hebben besloten om de franchise een stap voorwaarts te laten maken en de spelers weer iets nieuws te geven. De eerste Call of Juarez was een first-person shooter in het Wilde Westen met een volwassen verhaallijn met een interessante twist erin: spelers wisselden tussen vluchteling en zijn achtervolger. In Call of Juarez: Bound in Blood hebben we spelers tussen twee hoofdpersonages laten kiezen en de computer de andere laten besturen.
Met Call of Juarez: The Cartel verhuizen we naar de hedendaagse tijd met de daarbij behorende nieuwe toffe mogelijkheden. We kunnen veel nieuwe interessante wapens gebruiken, we introduceren auto's en we hebben een nog grotere variëteit in omgevingen. Dat zijn allemaal erg bruikbare manieren om diversiteit, vaart en actie te maken, maar we zijn niet geheel afhankelijk van deze methoden.
Het nieuwste deel in de reeks zal nog steeds een Western zijn, een universeel verhaal over echte mannen, vrijheid en de strijd tussen recht en anarchie, geen van beide zijn geheel zwart of wit. Het concept van het moderne Wilde Westen is iets waar we zelf in geloven. Er zijn directe parallellen tussen het klassieke Wilde Westen en nu te trekken, zoals een paard nu een auto is, maar dat is niet het belangrijkste. Voor ons is western een levensstijl en met onze flinke ervaring met deze setting willen we dat in alle aspecten in Call of Juarez: The Cartel laten zien. We willen een volwassen, donker verhaal, met diepgang in de personages door een goed geschreven verhaal en goede voice-acting. We zullen dit ook in kunstzinnig opzicht zo benaderen.
Dit keer introduceren we, een door de fans vaak gevraagde, feature in het vorige spel: een 3-speler co-op. Het verhaal speelt altijd een belangrijke rol in de Call of Juarez-reeks en met Call of the Juarez: The Cartel willen we deze traditie in ere houden. Het toevoegen van een coöperatief spelelement is een belangrijk gedeelte in de spelervaring.
Door een moderne setting te kiezen gaan mensen het spel vergelijken met andere moderne shooters. Wat is je mening over dit genre en wat gaat Call of Juarez: The Cartel bieden om niet ondergesneeuwd te worden door de concurrentie?
We gaan een shooter vol met actie bieden, met een verhaal dat de spelers ook echt willen volgen en wat ze wat doet. Gedenkwaardige, interessante personages en het unieke westerngevoel: van het camerawerk en muziek tot de locaties, dialogen en uitstraling. Call of Juarez: The Cartel is ook een politieverhaal, geen militair verhaal. Het doel is om het drugskartel op te rollen, maar dan in een omgeving waarin vaak veel onschuldige omstanders zijn. Slachtoffers zijn soms noodzakelijk en onvermijdelijk, maar we willen de speler wel leren om wat nauwkeuriger te richten. Om die redenen geloven we dat Call of Juarez: The Cartel een echt uniek spel is, de fans zullen tevreden zijn maar tegelijkertijd zal het een nieuw publiek aanspreken.
Als je een samenvatting over het verhaal in Call of Juarez: The Cartel in honderd woorden moest omschrijven, wat zou je schrijven?
Een hoofdkwartier van een Amerikaanse wetshandhavingsinstantie is doelwit van een aanslag. Er zijn veel ambtenaren en andere personeelsleden slachtoffer geworden en de reactie van het volk is extreem. Radicale politici eisen een militair ingrijpen in Mexico. Om deze escalatie te voorkomen stuurt de adjunct-procureur-generaal een speciale eenheid om te proberen het drugskartel dat verantwoordelijk wordt gehouden op minder subtiele wijze op te rollen. Omdat er gedacht wordt aan een lek in een van de bureaus, wil de adjunct-procureur-generaal geen risico lopen door het aan één bureau te geven. Het team wordt daarom gevormd door een lid van de FBI, een lid van de DEA en een lid van de LDAP. Ze krijgen vrijheid om te werken zoals ze willen en worden eigenlijk verwacht in stilte flink huis te houden.
Is het verhaal op een of andere manier verbonden met de vorige spellen?
Nee, Call of Juarez: The Cartel is een nieuw, apart verhaal.
De personages in de vorige spellen hadden veel diepgang. Wat is er interessant aan de personages in Call of Juarez: The Cartel? Kun je ons meer achtergrondinformatie geven over de personages in het spel?
In Call of Juarez: The Cartel hebben we drie hoofdpersonages. Het is belangrijk om te onthouden dat als je het spel in co-op speelt, je altijd een belangrijk deel van het verhaal bent, nooit "die gast" die maar meeloopt en de held in de spotlight laat staan.
Het eerste personage die we introduceren is detective Ben McCall, een ervaren LAPD-agent. Hij is een nazaat van de McCall-familie, je kunt zeggen dat hij een mentale opvolger is van Ray McCall. Ben is verbitterde, cynische officier, teleurgesteld en veranderd door zijn ervaringen in de Vietnam-oorlog. Hij kent de grenzen van de wet en manieren om door de mazen van de wet te slippen. Zijn drijfveer is wraak en hij schrikt niet terug om offers te maken om zich te wreken.
De tweede hoofdrolspeler is agent Kimberly Evans, een opkomend talent van de FBI. Zij is juist het tegenovergestelde van Ben als het om ervaring gaat. Ze begint te leren dat het wetboek en het echte leven niet altijd perfect samen kunnen werken. Ze is erg bekwaam en trouw aan de FBI, maar ook verontrust door haar familiebanden met criminelen: iets wat ze verzwegen heeft in haar CV.
Als laatste, maar zeker niet de minste, is er agent Eddie Guerra van de DEA. Hij is hun beste en meest effectieve wapen tegen drugsdealers. Hij is ook erg van de vlotte babbel. Helaas is gokken een zwakke plek van Eddie: hij heeft constant schulden en hij wil best de wet overtreden om zo aan geld te komen om zijn schuld af te betalen.
Wordt het verhaal serieus of iets meer in de trant van Hollywood blockbusters?
Het zal beide zijn, maar het is belangrijk om op te merken dat, net als bij al onze personages en verhalen van vorige spellen, de belangrijkste uitdagingen liggen in het overwinnen van de demonen in de hoofdrolspelers zelf. Drie verschillende organisaties kunnen verschillende prioriteiten hebben. Wanneer je persoonlijke motivaties nog in het verhaal gooit en je zet de karakters in een extreem gevaarlijke omgeving, dan worden de dingen ingewikkeld maar ook interessant. Verwacht veel adrenaline-opwekkende actie, maar ook een geweldig verhaal dat het geheel aan elkaar knoopt.
De wapens in Call of Juarez: Bound in Blood hadden meerdere niveaus en waren ook te upgraden. De personages in het spel hadden ook specialismen in bepaalde wapens. Zal het wapensysteem in het nieuwe spel hetzelfde systeem hebben, of hebben jullie wat anders bedacht?
In Call of Juarez: The Cartel hebben we veel meer variatie omdat we ons niet meer hoeven te binden aan de klassieke pistolen en geweren. In plaats van het oude systeem van het vorige spel te gebruiken hebben we gekozen om de selectie van wapens uit te breiden en een scala aan opties ter beschikking te stellen om het meeste uit het moderne arsenaal te halen.
Welke multiplayer-modi zijn er in het spel?
Natuurlijk is de gehele singleplayer-campagne gebouwd rondom de co-op met drie spelers. Andere multiplayer-modi zullen in de game zitten, maar we gaan daar nog niets over zeggen. Stay tuned!
De vorige spellen gaven de speller het echte westerngevoel, hoe zou je het gevoel willen beschrijven die de speler met deze game gaat beleven? Hoe hebben jullie dat kunnen bewerkstelligen?
Het is het moderne Wilde Westen zoals al eerder genoemd: de kenmerkende locaties, het gevoel van vrijheid, het volwassen verhaal in een wereld zonder wetten en badass personages, maar dan in een hedendaagse setting. We willen de speller laten zien hoe relevant het Wilde Westen nog is, dus voor ons is Call of Juarez: The Cartel vooral een Western.
Gaan jullie op de een of andere manier Kinect en Move ondersteunen? Zo niet, wat is de reden? En zo ja, hoe moeten we dit voor ons zien?
We zullen geen motion-controllers ondersteunen omdat deze te laat verschenen om ze nog in ons ontwikkeltraject toe te voegen.
Wat zijn jullie plannen met DLC?
We zijn bezig met het spel af te maken en te optimaliseren. Daarom is het nog veel te vroeg om over downloadable content te praten.
Wat vind je zelf de beste feature in het spel en op welke feature ben je het meest trots?
Welk kind vindt de moeder het leukst? Ik kan niet kiezen.
Dank voor dit interview.
Graag gedaan.