Het Square-Enix Line-up Event

Final Fantasy XIII hands-off

Drie Playstation 3-consoles stonden klaar om ons ruim een uur te laten genieten van wederom een nieuwe game in de Final Fantasyreeks. Adrian Arnese stelde zich kort aan ons voor maar wond er verder geen doekjes om; hij startte de console en liet ons een van de vele (en lange) CGI cutscenes zien die zo typerend zijn voor Final Fantasy.

cutscene FF13

Het was een ervaring van hoog niveau. Behalve dat ik niet gewend ben aan een gigantisch scherm en geweldig bombastisch geluid, moest ik me ook concentreren op de grafische pracht en praal van Final Fantasy die in alle hoeken een ongekend detail had. Ondertussen legde Adrian rustig uit dat het verhaal zich afspeelt in zowel het mechanische Cocoon als het organische Pulse (In mijn hands-on preview van Final Fantasy 13 zal ik over het verhaal iets meer vertellen). De game (dus ook CGI) heeft Engelse voice-acting met aangepaste lipsynchronisatie, en hoewel ik had verwacht dat dit maar met de franse slag was gedaan, bleek niets minder waar. Men zal blij zijn te horen dat dit zeer degelijk is, hoewel je nog steeds de typisch Japanse uitbeeldingsvormen en beweegstijl terug zal zien. Toen het filmpje was afgelopen nam Adrian ons naar Sanctum, een plek in Cocoon voor de eerste missie.

Samen met hoofdrolspeelster Lightning, een knappe dame met een zwaard en militaire training, bekeek Adrian eerst even de real-time omgeving van het spel. Hij zoomde in op Lightning en merkte samen met ons op dat ook in-game een hoog niveau aan detail aanwezig is. Hij wees ons op de aparte bedeltjes in haar ketting, de loshangende rits van haar shirt en de apart bewegende haarlokken. Het level dat hij geladen had was echter om te laten zien hoe het combatsysteem werkte - wat niet niks was.

Samen met een klein ventje genaamd Hope gaan ze het gevecht aan met wat militaire figuren, die direct op hen komen afgerend. Zodra ze contact maken komen ze in een typisch Japanse battlestate terecht, waar je om beurten een aanval uitvoert. Het ging echter een stuk sneller dan normaal. Je kan auto-attacks uitvoeren, maar je moet wel constant blijven aanvallen, anders sla je een beurt over en valt de tegenstander aan. Tijdens het gevecht kun je verschillende items, tactieken (genaamd Paradigm Shift) en abilities toepassen. Een van de nieuwste mogelijkheden in een battle was echter de 'Gestalt'gevechten. Later in het spel krijg je namelijk hulp van summons genaamd Eidolons, die je op bepaalde momenten ook kan besturen. Niets nieuws onder de zon, zou je zeggen, ware het niet dat je met deze beesten real-time combo's kan uitvoeren door op de juiste knoppencombinaties te drukken. Een leuke nieuwe feature.

FF13 motor

 Adrian was gauw klaar met het gevecht en was erg blij met zijn vijf-sterren rating. Hij legt uit dat deze ratings belangrijk zijn voor het aantal Crystal Points (CP) dat je naast je loot per gevecht krijgt, een soort experience. Deze punten kun je uitgeven in het Chrystarium, een op het Sphere Grid (FF 10) lijkend levelmenu, waar je voor CP je karakters kan upgraden en specialiseren (zoals HP + 100, Strength + 12, enz). Een paar gevechten later legde hij uit dat je ook je wapens kan levelen en upgraden, met zogenaamde organische materialen uit Pulse en mechanische materialen uit Cocoon. Hij liep naar een van de savepoints die rond de wereld zweven, en opende de shop (ja, je kan shoppen bij savepoints). Hij kocht twee wapenupgrades: een organische en een mechanische. Hij breidde het zwaard van Lightning uit met een (organische) experienceverdubbelaar, om direct hierop de mechanische upgrade te gebruiken waarmee je het wapen kan laten stijgen in rang. Door de experienceverdubbelaar was het niveau veel hoger uitgevallen dan zonder. Volgens Adrian kon je hiermee als hardcore Final Fantasy-speler heel sterk worden.