Het Square-Enix Line-up Event

Just Cause 2 Hands-off (vervolg)

Natuurlijk blijft het in Just Cause nooit rustig, en al gauw stond Rico voor de poorten van een bewaakte radarpost. Een stel memorykaartjes zijn uit de helikopter gevallen, en liggen nu vanzelfsprekend in de vijandelijke basis. Je had geen wapen, dus moest je improviseren. Peter vertelde ons dat je nu altijd die trouwe grijphaak bij de hand had (letterlijk), die je altijd kon gebruiken om van alles mee te doen. De eerste vijand, die nietsvermoedend bij de rand van het complex stond, moest er al aan geloven. Mike schoot zijn grijphaak en trok de arme ziel zo over de reling. De toon was gezet.

Terwijl hij guns blazing door de basis dood en verderf zaaide, zagen we wat nieuwe dingen de we nog nooit eerder gezien hadden in een physics engine. Rico's grijphaak kan nu zogenaamd Tetheren - het aan elkaar 'knopen' van twee objecten. Dus ook mensen, wat Mike met een grijns op zijn gezicht maar al te graag toepaste. Terwijl beide vijanden in een sierlijke boog hulpeloos naar elkaar toe getrokken worden, verloste Rico ze uit hun lijden. Gaandeweg verzamelde hij wapens, kratjes met geld, of zogenaamde vehicle upgrades en armor parts. Deze kon je volgens Peter dan weer gebruiken om jezelf, je wapens of voertuigen uit te breiden. Ondertussen haalde Rico zijn C4 tevoorschijn en begon het al rennend naar zijn objective, twee SAM-afweerinstallaties, te gooien. Koeltjes liep Rico richting de camera en drukte op een knop.  De explosies waren hard, mooi en verbluffend krachtig.

 In de opvolgende missie werd je opgepikt door de helikopter waar je net uitgesprongen bent. Nouja, opgepikt... Je moest met je grijphaak eronder gaan hangen. Wederom keerde in deze heldhaftige pose de rust terug. Uiteindelijk wordt Rico voor een wolkenkrabber gedropt. Mike schakelde met Rico het verzet met de meest hilarische combinaties uit, met als hoogtepunt het moment waarop hij een soldaat aan een gasfles bond en er een gat in schoot. Fluitend schoot de gasfles met soldaat en al uit het zicht. In de cutscene later die missie zie je dat de game, gelijk aan de acties die je kan ondernemen, zich absoluut niet serieus neemt. Terwijl Rico druk in gesprek is met een oud Agency-lid vliegen de kogels om zijn oren, maar het boeit hem niets. Nogal verveeld gooit hij een granaat terug van waar hij vandaan komt. Uiteindelijk komt er een andere helikopter de boel flink opstoken. Als je Just Cause hebt gespeeld, weet je meteen dat dit amper een dreiging is. Mike slaat de heli aan de haak, en met een simpel quick-time event kaap je dat ding zo uit de lucht.

hijack

Ook hier kwam een einde aan, en konden we gelukkig zelf aan de slag. In de hieropvolgende previews kun je zien wat mijn voorlopige indruk is.

Na ruim drie en een half uur om de games zelf te testen, was ik onder de indruk. Beide games stonden stevig in hun schoenen. Het interessante aan de dag was het contrast tussen de twee - van serieus fantasy naar over-the-top actie. In maart gaan we zien of ze inderdaad zo goed zijn. Vergeet ondertussen niet het interview op de volgende pagina en de previews te bekijken, die later online komen.