FOK!games aan de praat over Hoopworld

Twee weken terug heb je al onze special over Streamline Studios kunnen lezen, maar we kwamen daar natuurlijk niet alleen om even te babbelen over hun manier van werken. We kwamen namelijk eigenlijk voor hun allereerste game genaamd \"Hoopworld\".

Jullie hebben al kunnen lezen dat Streamline geen gamesontwikkelaar in de traditionele zin van het woord is. Ze werken namelijk meestal in opdracht van andere gamesstudio\'s die eigenlijk gisteren al een bepaald onderdeel van een game af wilden hebben, maar er zelf nog niet aan toe zijn gekomen. Dit doen ze nu al een aantal jaren met succes. Op de vraag waarom men dan nu een eigen game aan het ontwikkelen is antwoordden ze dat ze aan hun opdrachtgevers willen laten zien dat ze niet alleen ingehuurd kunnen worden voor een klein stukje development, maar ook een volledige game kunnen developen. Een end-to-end solution, zoals dat mooi heet.

Ook de ontwikkeling van Hoopworld gaat anders dan de meeste spellen. De ontwikkeling van een \"normale\" game wordt meestal volledig betaald door een publisher. De ontwikkelaar dient zich dan netjes aan bepaalde schema\'s en budgetten te houden en zal hier en daar wat compromissen moeten sluiten om de publisher maar tevreden te houden. Hoopworld daarentegen wordt gefinancierd uit eigen middelen en dat geeft Streamline de vrijheid om de game precies zo te bouwen, zoals zij dat willen. De game is dan ook al 3 jaar in ontwikkeling.




Wat is Hoopworld?
Hoopworld is een over-the-top basketbal game, waarin je niet druk bezig bent met ballen door een ring te gooien. Het gaat er namelijk om dat je zo tof mogelijke trucjes doet met de bal. Hierbij gaat er een teller lopen die al je punten bijhoudt en als je dan de bal door de ring gooit wordt deze teller bij je totaalscore geteld. Wie op het eind de hoogste score heeft of als eerste een bepaalde score heeft bereikt heeft gewonnen.

Strategie speelt hierbij een belangrijke rol. De teller van jou en je tegenstander wordt namelijk weer op nul gezet zodra de bal door de ring is gegaan. Als je tegenstander dus heel veel punten heeft verzameld is het van belang dat je de bal snel afpakt en dunkt, zodat hij al zijn punten op de teller verliest en je je eigen score beschermt. Daarnaast scoor je de meeste punten door trucjes te doen met verschillende teamleden en niet als individu, hierbij zul je dus veel meer hinder ondervinden van je tegenstanders en het risico lopen dat de bal afgepakt wordt. Dit noemen ze bij Streamline ook wel \"The Greed Factor\", hoeveel punten denk je te kunnen krijgen voordat de andere speler je in de weg gaat zitten.




Het klinkt nu misschien alsof Hoopworld een lastige game is, maar Streamline heeft zich de missie gesteld om er een echte arcade-game van te maken. Het is de bedoeling dat je de game binnen een paar minuten kunt leren, maar dat er ook genoeg diepgang in zit om je een hele poos mee te vermaken. \"Easy to learn, hard to master\". Je kunt bijvoorbeeld wel makkelijk een dragonpunch maken, maar het levert veel meer punten op als je deze kunt combineren met een rol over de grond.

Je kunt jezelf helemaal in het diepe gooien en gewoon beginnen met de game, maar het is ook mogelijk om een tutorial te volgen die je leert hoe je het beste deze game kunt spelen. In tegenstelling tot normale tutorials zul je niet aan het handje genomen worden en verteld worden wat ieder knopje doet, maar zal de artificiële intelligentie je steeds een stapje verder helpen en vertellen hoe je je speelstijl kunt verbeteren met allerlei nieuwe moves en combo\'s.

De levels waarin je speelt hebben eigenlijk ook helemaal niks met de traditionele basketbalcourt te maken, de levels zijn namelijk helemaal ook helemaal over-the-top. De plaatjes die je bij deze special ziet zijn dan ook een voorbeeld van een court die in de game zit. Iedere level heeft een eigen thema en ook de opbouw is heel verschillend. Er zitten namelijk allerlei hoogteverschillen in de levels, die je moet gebruiken om bij bepaalde ringen te komen. De moeilijkst bereikbare ringen vermenigvuldigen je score op de teller ook nog eens, waardoor kennis van de level erg belangrijk is.




Hoopworld zul je niet gaan aantreffen in je plaatselijke gamesshop. Het is namelijk een Xbox Live Arcade game. Dit houdt in dat je de game eerst even mag proberen aan de hand van een demo en hem daarna voor een zacht prijsje kunt aanschaffen. Wat de prijs precies zal worden, daar hadden de heren en dames van Streamline nog geen antwoord op, maar het zal veel minder dan de helft van een full-price titel zijn. Live zorgt ook voor interessante multiplayer-opties, waarbij mensen zowel in teams als individueel op scoreboards staan en zo hun prestaties kunnen vergelijken met elkaar. Hector Fernandez (Director of Creative Development) denkt dan ook dat dit een van de sterkere punten gaat worden van Hoopworld. Hij wil het oude arcade-gevoel terugbrengen bij de gamers van nu. In plaats van dat er een rij staat bij de arcadehal, waarbij iedereen het wil opnemen tegen de lokale kampioen, zullen mensen vanuit hun luie stoel het opnemen tegen de beste Hoopworlder, die misschien wel aan de andere kant van de wereld zit. Nog leuker wordt het als je in een vast team gaat spelen tegen andere teams, want goed teamwork is waar het om draait als je echt veel punten wilt verzamelen. Wedstrijden als Nederland tegen Duitsland moeten dan ook mogelijk worden in de game. Speel je liever op de bank met en/of tegen je vrienden, dan is dat ook gewoon een optie.

Je zult op Live niet alleen steeds nieuwe tegenstanders tegenkomen, maar je zult ook regelmatig nieuwe content kunnen downloaden. Je moet dan denken aan een nieuw shirt dat ook bepaalde attributen positief beïnvloedt of wat dacht je van een nieuw character dat gebaseerd is op de Nr. 1 op Live? Xbox Live Arcade biedt Streamline een hele hoop mogelijkheden die ze optimaal willen benutten. Helaas zal niet alle content voor niks zijn en zul je ook een beetje moeten betalen voor bepaalde content.



Natuurlijk hebben we ook even van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de game zelf even te testen op een debug console. Dit is een 360 gekoppeld aan een pc die het mogelijk maakt om een spel te draaien dat nog niet af is. Ik nam dus plaats achter een van de TFT-schermen en begon het spel te spelen op een versie die speciaal ervoor was om de mogelijkheden van de computertegenstanders te testen. Ik werd dus zo snel in gemaakt dat ik niet eens de kans kreeg om het spel onder de knie te krijgen. Al snel werd er een andere versie opgestart die wel speelbaar was voor een beginner. Het spel speelde enigszins chaotisch, maar ik kon als beginner daadwerkelijk al snel genoeg uit de voeten met de game. Het kriebelde al snel genoeg bij een van de developers en hij liet mij even zien hoe het spel echt gespeeld moet worden. Hij maakte al snel een hele berg moves na elkaar die hem bergen punten opleverden. Ik hoop dat ik nooit tegenover hem zal staan op Live.

Al met al ziet het er naar uit dat Hoopworld best een leuk spelletje gaat worden dat met zijn simpele gameplay en lage prijs best aantrekkelijk zal zijn voor een heleboel gamers. De graphics gebruiken natuurlijk niet de complete kracht van de 360, maar het ziet er gewoon prima en afgewerkt uit. De gedrevenheid van de mensen bij Streamline Studios zal er zeker voor zorgen dat dit minimaal een underground-hit gaat worden.