Resident Evil: Revelations 2 (PlayStation Vita)

In Resident Evil: Revelations 2 volg je het verhaal van twee leden van Terra Save: Claire Redfield en Moira Burton. Al vroeg in het spel worden zij ontvoerd door een vrouw die zich 'The Overseer' noemt. Aan jou de taak om te ontsnappen.

Resident Evil Revelations 2 Vita Gameplay

Daarnaast volg je het verhaal van Barry Burton en Natalia. Barry is de vader van Moira en heeft haar locatie weten te achterhalen. Op het moment dat hij aankomt op de locatie, komt hij Natalia tegen. Een klein meisje die de gave heeft om de mutanten op het eiland door muren te kunnen zien en hun zwakke plekken te kunnen ontdekken, erg handig dus. De verhalen van deze personages volg je verspreid over vier afleveringen, die elk in tweeën zijn gesplitst: de eerste helft speel je als Claire en Moira, de tweede helft als Barry en Natalia. Daarnaast zijn er twee bonus-afleveringen, die bepaalde gebeurtenissen in het spel extra toelichten.

Horror-elementen zijn meer aanwezig in de eerste helft van een aflevering. Dit door het simpele feit dat Claire en Moira ongewapend zijn, geen idee hebben wat er gaande is en je alles samen ontdekt in het ongure oord waar je heen gebracht bent. Barry komt echter zwaargewapend naar het eiland en maakt korte metten met de mutanten. Op zich is dit ook niet verbazingwekkend: Barry komt pas zes maanden later naar het gebied toe. Hij heeft dus genoeg tijd gehad om zichzelf goed voor te bereiden en de gameplay past zich hier op aan. Een goed idee, al voert actie toch nog iets de boventoon in de game als geheel. De afwisseling zorgt er wel voor dat je speelt met verschillende mindsets en die afwisseling is fijn. Sowieso doet Resident Evil: Revelations 2 meer zijn best om een meer ouderwetse Resident Evil te zijn en dat waardeer ik. Voor mij zal Resident Evil altijd meer voorzichtig en horror zijn dan actie.

Resident Evil Revelations 2 Raid Mode Vita

Tot slot is er ook de raid-modus, waarin je een eigen personage aanmaakt en deze levelt en wapens upgrade om steeds moeilijkere levels uit te kunnen spelen. Deze modus laat het gehele horror-aspect los en focust puur op de actie. Mutant na mutant moet je neerschieten en meppen. Co-op is mogelijk over PlayStation Netwerk en wordt nog toegevoegd voor ad-hoc. Op zich een leuke toevoeging, maar wel een die mij niet lang kon bekoren. Het gemis van spanning maakt de modus op een gegeven moment ietwat saai.

Tot zover de samenvatting van Resident Evil: Revelations 2. Het meest interessante is natuurlijk om te weten of de PlayStation Vita-versie het waard is. Is de port van goede kwaliteit, maakt het goed gebruik van de hardware? Het teleurstellende antwoord is nee. Resident Evil: Revelations 2 voor PlayStation Vita levert teveel in ten opzichte van de console-versies. Graphics die onderdoen voor andere Vita-titels, aanrakingsbesturing, framerate drops wanneer er teveel vijanden zijn, houterige animaties en tergend lange laadtijden. Je wordt er niet vrolijk van.

Resident Evil Revelations 2 vita gameplay 2

De graphics en de aanrakingscontrols zijn misschien nog wel het grootste probleem. Waar je op de console het gevoel hebt een deel van de game te zijn, komt die sfeer totaal niet over op de handheld. Pixels zijn soms te tellen en je wordt op die manier de game haast uit getorpedeerd. Ik ben zeker geen persoon die graphics boven alles plaatsen, maar graphics moeten mij zeker niet storen. Resident Evil: Revelations 2 voor PlayStation Vita slaagt hier helaas niet in. Ook de toevoeging van de aanrakingscontrols is niet veel soeps. Althans, toevoeging, het enige dat het toevoegt is irritatie. De aanrakingspunten zitten alleen in de hoeken van je scherm, maar toch is het opmerkelijk hoe vervelend het is om dit regelmatig te moeten doen.

Heb je alleen een Vita en wil je Resident Evil: Revelations 2 spelen? Dan zou ik de game wel kopen. Ik heb wederom genoten van de setting en het verhaal, maar deze versie is zeker niet zoals de game bedoeld is. Wil je de optimale ervaring en heb je de mogelijkheid, koop de game dan voor een console. Je gaat daar geen spijt van krijgen. Benieuwd naar de console-versie? Kijk dan hier.

• Tof verhaal
  • Personages zijn levendig
  • Port is van slechte kwaliteit