Super Mario 3D World

New Super Mario Bros. U had de grote eer om de eerste launch-Mario te zijn sinds Super Mario 64. De game was leuk, maar te conservatief om de prestaties van de legendarische 3D-platformer te evenaren. Nu blijkt dat NSMBU slechts diende om tijd te rekken voor de entree van de echte kroonprins.

Super Mario 3D World lijkt op het eerste gezicht een simpele sequel, op een 3DS-game nog wel, die multiplayer heeft toegevoegd. De werkelijkheid ligt anders. Dit ongelofelijk inventieve spelparadijs is namelijk de beste game van 2013.

Toch is een vergelijking met 3D Land onontkoombaar. De 3DS-game was goed, maar haalde niet het niveau van eerdere Mario’s. Het was fantasierijk, maar de lineaire en korte levels gooiden roet in het eten. Bovendien was de game ongelofelijk eenvoudig, waardoor de lol er bij mij toch vanaf ging. De Wii U-sequel is echter andere paddestoel.

Galaxy-sequel
Ten eerste zijn de levels langer en minder lineair (dat laatste is onder andere te danken aan het kat-kostuum, waar ik dadelijk op terugkom). Voor mij was het belangrijkste verschil echter de moeilijksheidsgraad. De Wii U-game is een stuk pittiger. Levels uitspelen is nog steeds voor bijna iedereen haalbaar. Maar om alle verstopte sterren en stempels te vinden moest ik als ervaren speler echt alle zeilen bijzetten.

Daar waar Super Mario 3D Land op de 3DS als een echte hybride aanvoelde, neigt 3D World een stuk meer naar de Galaxy kant van het 3D Mario-2D Mario spectrum. Dat betekent dat de levels allemaal unieke speeltuinen zijn, zoals in Galaxy. Bijna elk level introduceert een tof nieuw spelelement dat vervolgens nooit meer terugkomt. Deze ‘gimmicks’ zorgen ervoor dat de game ongelofelijk vers, leuk en gevarieerd blijft.

Wasberen en katten
3D Land was geobsedeerd met tanookis. Goombas, bullet bills, boos, alles had een wasbeer-staart. Cute, maar problematisch. De zweverige kracht dat het pak je gaf was namelijk overpowered. Platform-secties werden een lachtertje ermee. 3D World heeft een vergelijkbare bezetenheid met een dier, het heeft poes-fetish (al zit het tanooki-pak ook in dit spel).

Kat-Mario kan tegen muren aan (beperkt) omhoogklimmen, een nuttige kracht die het spel ook een stuk meer verticaliteit geeft. Deze kracht dreigt soms ook te goed te zijn, je kunt dikwijls hindernissen overslaan door ergens over een muur te klimmen. Gelukkig kom je het niet heel vaak tegen. Bovendien raak je in dit spel vaker krachten kwijt, omdat het simpelweg moeilijker is.

Super Mario 3D World bewijst dat je met de juiste presentatie net zo mooi kunt zijn als de grafisch meest geadvanceerde games. Het spel ziet het er haarscherp uit, maar het is de uitmuntende art direction dat het spel echt leven geeft. 3D World is een kleurexplosie waar de regenboog jaloers op zou kunnen zijn. Woestijnen, moerassen, pretparken, vulkanen. Geen game kent zo veel variatie.

De worldmaps waaruit je levels kiest lijken in eerste instantie veel op die van zo'n beetje alle oude Mario's. Je kunt nu echter van het pad afwijken en zelfstandig over de wereld lopen. Van echte 'hub's is helaas geen sprake. Er valt heel weinig te verkennen en je moves worden beperkt. Het was nóg leuker geweest als dat ook levels an sich waren geweest.

Samen spelen
Net als in Super Mario Bros 2. (de NES-game uit 1989) kun je uit vier verschillende personages kiezen die verschillende vaardigheden hebben. Mario is de all-rounder; Luigi is een beetje glibberig, maar kan hoger springen; Peach kan zweverige sprongen maken, maar rent langzamer; Toad is juist weer de snelste, maar kan iets minder hoog springen. Het is leuk dat ze verschillende skills hebben en dat Peach nu ook eindelijk speelbaar is, maar in principe maakt het voor de speelervaring heel weinig uit wie je kiest.

Leuker is het feit dat je in dit deel ook samen met vrienden op de bank kunt spelen. Multiplayer is een goede toevoeging aan 3D-Mario. Het is beter dan in NSMBU, simpelweg omdat er meer ruimte is en spelers elkaar minder in de weg lopen. Met vier spelers is het alleen nog altijd veel te chaotisch.

De camera werkt met meerdere spelers niet goed genoeg mee. De hindernissen zijn niet ontworpen om met meerdere spelers tegelijk er overheen te gaan. Er blijft steevast iemand achter. De camera zou dan meer moeten uitzoomen, maar die blijft altijd vast. Het is dan ook zonde dat er geen online-modus is. Als iedereen zijn eigen scherm had was dit probleem namelijk verholpen. Ondanks de marketingcampagne is het overduidelijk dat deze game ontworpen is met singleplayer in gedachten.

Een ander minpuntje is de muziek. De melodieën zijn catchy en ze zouden zelfs Ivan Lendl opvrolijken, maar ze zijn amper gedenkwaardig. We zijn met door de Galaxy-games verwend met epische orkestrale muziek. Dan voelt dit toch als een stapje terug.

Super Mario 3D World is geen nieuw paradigma of een evolutie voor de toonaangevende 3D Mario-reeks. 3D World kun je het beste zien als het Galaxy-model door een ander vergiet. Het cameraperspectief is iets anders, maar het level-design en de filosofie achter het spel hebben veel met elkaar gemeen. Die filosofie is simpel: puur gedistilleerde lol aanbieden waar gameplay de absolute koning is.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Hanteert de Galaxy-filosofie - Multiplayer nog steeds te chaotisch. Geen online 9,5
+ Belachelijk goede level-design - Lopen over de werelden voegt niet veel toe