The Walking Dead: Seizoen 3

Na een break van een aantal maanden volgde de tweede helft van het seizoen. Nu er duidelijk onenigheid was tussen de gevangenis en Woodbury was het wachten op de confrontatie. En dit gebeurde vrij snel met een bloederige aanval op de gevangenis. Rick is natuurlijk op wraak uit en ze bereiden zich voor op een tweede aanval. Op dit moment lijkt het seizoen helaas als een kaartenhuis in te storten.

Walking Dead poster

Het hoge tempo van de eerdere afleveringen wordt gelaten voor wat het is, en aflevering voor aflevering zien we hoe de beide kampen zich voorbereiden op de confrontatie. Hoogtepunt hierbij is de aflevering waarin Rick met Carl en Michonne een oude bekende tegenkomt. Morgan, die in de pilot-aflevering achterbleef en nu compleet doorgedraaid blijkt te zijn. Deze aflevering bevat ook alleen deze verhaallijn. Hoewel er weinig gebeurt, biedt deze aflevering toch een aardige portie karakterontwikkeling. En natuurlijk wachten de fans al sinds de pilot op de terugkeer van Morgan.

Dat het tempo in de afleveringen opbouwend naar de confrontatie wat trager is, is op zich niet erg. De spanning wordt goed opgebouwd, en de ontwkikkeling van Merle van een egoïstisch persoon naar iemand die probeert The Governor zelf te doden is prima uitgevoerd. Het moment dat Daryl zijn broer als walker vindt, is één van dé kippenvelmomenten van dit seizoen. Maar een goede opbouw verdient een uitstekende climax. En daarin schiet dit seizoen helaas tekort.

WD Andrea

De 'season finale' is een gigantische teleurstelling. Een daadwerkelijke confrontatie tussen Rick en The Governor blijft uit. Te veel tijd van de aflevering wordt besteed aan Andrea en Milton. Milton is aan het sterven terwijl Andrea gevangen zit in dezelfde kamer. Milton doet zijn best zo lang mogelijk in leven te blijven, maar het is onvermijdelijk dat hij in een walker verandert. In de tussentijd mislukt de aanval van The Governor op de gevangenis en besluit hij maar zijn hele team om te brengen omdat ze het niet eens zijn met zijn bevelen. Gunde je The Governor al niet een pijnlijke dood na het doden van Merle, dan doe je dat nu wel. Hij rijdt weg met zijn laatste twee volgers, en dat is het ...

WAT?! Rick en The Governor hebben geen confrontatie?!? Na een heel seizoen opbouwen tot deze confrontatie, schiet The Governor iedereen dood en rijdt weg? Over anticlimaxen gesproken ... Ondertussen is Andrea gebeten door Milton. In de armen van Michonne besluit ze zichzelf van het leven te beroven door een kogel door de hersens te schieten, om te voorkomen dat ze zelf ook een walker wordt. Rick neemt de overgebleven inwoners van Woodbury mee naar de gevangenis, en ... dat is dan het einde. Geen confrontatie. Geen conclusie van de arc van dit seizoen. Meer een set-up voor de rest van het seizoen. Alleen was dit de laatste aflevering.

Seizoen 3 van The Walking Dead was een enerverend seizoen. Vele twists, veel manieren om 'walkers' af te slachten, een intrigerende villain, een paar schokkende sterfgevallen, en een tegenvallend einde. Seizoen 3 is zeker wel de moeite. Het was echter niet perfect, maar véél beter dan het tweede seizoen. Seizoen 4 kan dan ook niet snel genoeg komen!

Walking Dead cast
Geweldige foto van de cast aan het einde van dit 3e seizoen!