X-Men: Destiny

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar op Xbox 360, Nintendo DS en Wii

Header

De X-Men zijn na de dood van Professor Xavier druk bezig om zijn doel alsnog te bereiken. Een normaal leven voor mutanten in de normale wereld. Ze komen Luis Reyes tegen, de leider van de MRD-groep. Deze groepering wil een betere toekomst voor mensen en mutanten. Er wordt door de X-Men en MRD een vredesdemonstratie georganiseerd ter nagedachtenis van Charles Xavier. Hier zijn ook Purifiers aanwezig, een groepering die alle mutanten weg wil hebben en er geen probleem van maakt daar geweld bij te gebruiken. Tijdens de speech van Luis wordt de demonstratie ruw verstoord door trucks, bruggen en andere metalen spullen die richting het publiek worden gegooid. Daarna verschijnt er overal vuur. De burgermeester wordt gedood en alles wijst erop dat The Brotherhood, met daarin Magneto en Pyro, bezig is.

X-Men: Destiny

Voor het introverhaal begint kies je een van de drie helden die je wilt spelen en met welke kracht je het avontuur wilt doorlopen. Aimi Yoshida is geboren in Japan. Haar vader deed alsof ze met de familie naar Amerika vluchtten, maar Aimi werd erin geluisd door haar eigen vader. De sportieve macho Grant Alexander heeft helemaal geen problemen. Hij wil professioneel sporter worden en is populair op school. Adrian Luca is de zoon van een Purifier. Na je keuze ben je in het publiek bij de demonstratie. Je wordt bijna gedood door een aanval, maar net op dat moment beginnen jouw eigen mutantenkracht de kop op te steken.

De basiskrachten waartussen je moet kiezen zijn shadow matter, density control en energy projection. Met shadow matter krijg je supersnelle reflexen en heb je shadowblades, messen vervaardigd uit schaduw die je tegenstanders flink wat pijn doen. Density control geeft je de mogelijk om je lichaam rotsvast te maken. Je kunt veel meer klappen verdragen, maar ook veel stevigere klappen uitdelen. Energy projection laat je energie uit je handen schieten.

X-Men: DestinyX-Men: Destiny

Wie je kiest voor het avontuur is puur cosmetisch. De persoonlijke verhaallijn is wel iets anders, maar het hoofdverhaal is dat niet. De keuze welke basiskracht je neemt is een stuk belangrijker, want dat is de manier waarmee je het spel zal doorlopen. Je krijgt er tijdens het verhaal nieuwe krachten bij, die allemaal met jouw keuze te maken hebben. Er zijn in totaal acht krachten gebaseerd op je basis. Twee, de eerste en de laatste, krijg je altijd, bij zes andere krachten moet je steeds tussen twee krachten kiezen. Op een gegeven moment moet ik bijvoorbeeld kiezen of ik tentakels van schaduw wil hebben die vijanden naar mij trekken of dat ik een wervelstorm veroorzaak waar vijanden in vast komen te zitten.

Door vijanden te verslaan krijg je ervaringspunten. Deze stop je in de mutantenkracht die je wilt verbeteren. Elk van deze krachten heeft tot vier verschillende niveaus. Zo heb je eerst vier tentakels, maar door ervaringspunten uit te geven krijg je er meer.

Tot zover nog niets nieuws onder de zon. Het spel moet het dan ook hebben van de franchise: de X-Men. Je komt verschillende bekende personages tegen, zoals Cyclops, Magneto, Forge, Quicksilver, Gambit en Wolverine. Tegen sommigen moet je vechten, anderen zijn je bondgenoten. Je krijgt in het spel de keuze om Brotherhood- en X-Men-opdrachten te voltooien. Deze opdrachten leveren niet alleen unieke challenges op, maar ook X-Genes.

X-Men: Destiny

X-Genes zijn aan de ene kant erg tof, maar aan de andere kant zorgen ze ervoor dat jouw personage nooit helemaal uniek is. Deze genen zijn namelijk de krachten van andere mutanten. Er zijn aanval-, defensief- en utilitykrachten te verkrijgen met X-Genes. Je mag er maar één per categorie kiezen. Sommige X-Genes zijn ook te upgraden. Vind je de genezing van Wolverine handig? Dan kies je zijn defensieve X-Gene als je die gevonden hebt. Wil je gif afgeven als je aanvalt? Vind Toads offensieve X-Gene en je vergiftigt bijna iedereen. Tel daarbij de verschillende uniformen op die je kunt vinden van de bekende mutanten en je hebt nog meer krachten tot je beschikking. Op deze manier is het wel superhandig om die krachten te hebben, maar je unieke identiteit is weg. Dat is jammer.

De gameplay is niet heel gevarieerd. Of beter gezegd, je maakt er zelf van wat je wilt. Je kunt het spel volledig uitspelen door heel hard en snel op je knoppen te rammen. Dat is ongelofelijk saai en zonde. Want onder de knoppen ligt een prima vechtsysteem. De maker was overduidelijk fan van fighters en in het bijzonder Street Fighter, want FADC (focusattack dash cancel), supers en bewegingen die te linken zijn, ze zitten er allemaal in. Je moet het alleen wel weten en dat wordt niet duidelijk gemaakt in het spel. Ik heb genoten van het vechten omdat ik steeds zocht naar een nog toffere combo's en manieren om gehele groepen vijanden neer te krijgen. Een challenge is het verslaan van honderd vijanden in een paar minuten. Buttonmashing zal vast werken op de simpele moeilijkheidsgraad, maar bij de hoogste was ik toch erg blij met AoE-aanvallen, FADC om niet volledig in elkaar geslagen te worden en meer.

X-Men: DestinyX-Men: Destiny

Het grootste probleem van het spel is ook meteen onvergeeflijk. Bugs. En dan geen kleine glitches, maar savegames die vernaggeld raken. Ik schrok toch even toen ik de laatste eindbaas wilde verslaan en in de cutscene ervoor het beeld elke keer op hetzelfde frame bevroor. Dat je alleen checkpoints hebt en die constant overschreven worden als je een nieuwe gehaald hebt, is al niet handig. Dat je cutscenes niet kan skippen zorgt ervoor dat je geen simpele workaround hebt. Er was nog geen patch, dat controleer je dan maar. Uiteindelijk heb ik het opgelost door het spel opnieuw te installeren. Hiermee repareer je de file blijkbaar vanzelf, maar handig is anders.

Ik heb al een vijand tot zijn middel in het asfalt zien lopen en objecten die spontaan verdwijnen. Zo moet je een truck beschermen terwijl deze beladen wordt, en opeens is de truck weg. Of beter gezegd, niet te zien. Na een tijdje gaat de garagedeur open en zweeft de lading, zonder truck, weg. Grafisch is het al geen hoogvlieger, maar door dit soort problemen krijg ik het gevoel dat het spel wel heel snel naar de drukker moest.

X-Men: Destiny

Ik heb gemengde gevoelens bij X-Men: Destiny. Het vechten is best tof, maar te weinig gepromoot in het spel of handleiding. Als ik de ontwikkelaar, die het vechtsysteem heeft ontwikkeld, niet gesproken had, had ik het niet eens geweten. Door de hoeveelheid keuzes die je hebt qua vaardigheden en bonuskrachten raak je in een identiteitscrisis. Aan de ene kant is het heel tof, aan de andere kant ben je geen unieke mutant. Het verhaal gaat over het lot en keuzes, maar wie je ook kiest en wat je ook kiest, het pad dat je volgt is op wat zijsprongetjes na geheel hetzelfde. Je kiest voor wat challenges en X-Genes, en die wil je hebben als je een achievement/trophy-hunter bent. Maar het feit dat het spel zo veel slordige bugs bevat is gewoon jammer. En toch heb ik me vermaakt, dat is het rare. Het universum van de X-Men is tof en het verhaal zelf is prima te behappen. Als je weer een gigantische combo maakt geeft dat een kick. Het is niet eens een slecht spel, maar de ontwikkelaars hebben het noodlot getard door een gevalletje 'te snel uitgebracht'. Alleen kopen als je een fan van X-Men bent en je de vooral grafische bugs op de koop toe neemt.

Cijfer
+ Genoeg keuze in vechtstijl
- Bugs