Dragon Age II: Legacy
Mosterd na de maaltijd, zo is de downloadable content van Dragon Age II het beste te omschrijven. Vijf maanden nadat de game is uitgekomen, komt BioWare met een oninteressant verhaal op de proppen. Iets met de vader van Hawke. Het geeft wel antwoorden op de achtergrond van Hawke’s familie, met name van Bethany of Carter. Maar verder stelt het verhaal weinig voor.
Dat is jammer, want het verhaal is nou juist waar deze game het van moet hebben. In onze in maart verschenen recensie van Dragon Age II zeiden we nog dat de toevoeging van de actieknoppen in combinatie met de verhaalgedreven gameplay een gouden duo was. In deze toevoeging op het origineel blijft daar niets van overeind staan. Het komt neer op lege, afgestompte kamers afstruinen, met nieuwe, doch duffe wapens en vijanden. Achteraf gezien is dat precies het karakter van Dragon Age II, maar dat zagen we door de vingers vanwege het meeslepende verhaal.
Daarnaast loont het simpelweg de moeite niet meer om je codex bij te vullen of op zoek te gaan naar nieuw arsenaal. Als je lekker hebt doorgespeeld in het hoofdverhaal en na veertig (geen zestig) uur alle missies behaald hebt, dan heb je als het goed is al de beste uitrusting die er is. Al die extra weetjes zijn slechts boeiend voor de gamers die ook het verhaal buiten de games om volgen en antwoorden zoeken op vragen die uit die vertellingen voortkomen. Daarnaast stellen de kwesties ook veel te weinig voor; het wordt nogmaals pijnlijk duidelijk dat BioWare in Dragon Age II de touwtjes veel te strak in handen heeft. Enige invloed op het verloop van het verhaal is compleet afwezig.
Om nog maar te zwijgen over de ongewoon moeilijke eindbaas waar je, in tegenstelling tot wat elders beweerd wordt, totaal geen strategie maar uithoudingsvermogen voor nodig hebt. Als je de drie tot vier uur hebt doorlopen in Legacy, heb je bepaalde krachten verzameld waarmee je de eindbaas moet verslaan. Maar weet jij veel waar je tegenover gezet wordt. Op de goede gok kies je maar krachten die je leuk lijken, onwetend waar en wanneer je ze kunt gebruiken.
Deze downloadable content biedt voor de gamer zonder achtergrondkennis van het verhaal buiten de game om geen interessant verhaal. Verder maakt het pijnlijk duidelijk hoe saai, eentonig en geestdodend de gameplay van Dragon Age II is. Daar waar het tweede deel nog wordt gewaardeerd om zijn verhaal en interessante personages, slaat de DLC Legacy gigantisch de plank mis. Lekker laten zijn voor wat het is, deze rotzooi.
Pluspunten |
Minpunten |
Cijfer |
+ Meer info achtergrond Hawke |
- Kern wordt pijnlijk duidelijk |
2
|
- Duffe vijanden en wapens |
||
|
- Betere uitrusting zoeken doelloos |
Het verhaal is persoonlijk, ik vond wat meer achtergrond over de familie Hawke wel interessant. En dat hangt ook af van welke companions je meeneemt.
Bovendien vergeet de reviewer voor het gemak dat de DLC te spelen is op elk moment in het spel vanaf Kirkwall, en niet alleen aan het eind.
Met andere woorden, een 2 als beoordeling valt niet te verdedigen. Het is misschien niet wereldschokkend maar voor iemand die de originele game leuk vond zijn er weinig redenen te bedenken om dit te laten liggen.
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
DA2.......
Om te janken.. zo naar uitgekeken en zo teleurgesteld....
Koop de DLC niet eens, throwing good money after bad..
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Sluit me voor de rest aan bij Firefly.
En dan hier een 2 voor Legacy waar een -voor bioware begrippen- matige game als DA2 een 8 krijgt???
Ok, ieder zijn mening maar dit is compleet ongeloofwaardig...
Witcher 2 was wel erg tof, en heb ik zelfs 2x uitgespeeld... Skills waren dan niet flashy enzo, maar het vechtsysteem werkte wel goed en verhaal ook
Goedkope DLC, 4 uur gameplay (er zijn losstaande games die moeite hebben 4 uur interessant vol te maken), wat nieuwe wapens/gear/vijanden, nieuwe omgeving, nieuw verhaal, nieuwe personages. En itt de reviewer vind ik de eindbaas wel een verademing, het enige echte minpunt aan deze DLC is mijn inziens namelijk dat het veel te makkelijk is, het enige wat een klein beetje uitdaging vormt is het eindgevecht en daar heb ik dan ook van genoten. Blijkbaar wil de reviewer lekker hack en slashen, maar dat is niet de stijl van de DA games natuurlijk, die pauze optie zit er niet voor niets in, en die heb je bij deze DLC totaal niet nodig helaas.
Nogmaals, het komt niet in de buurt van DAO en zijn DLC, maar dit verdient op z'n minst een 6je (van mij krijgt het eerder een 7.5, kijk naar andere games/dlc en je ziet dat dit nog steeds een uniek goede game is).
Erg biased 'review' dit en de 2 wordt totaal niet onderbouwt, wat minpuntjes maakt een game geen 2.
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
Sindsdien gaat het gewoon bergaf.
Ik denk dat EA de 'Bioware-beker' bijna leeg heeft en dat de naam straks verdwijnt, en al helemaal als dat Origin aanslaat.
Of ie verfijnder is geworden, hou ik in 't midden.
De relatie met Origin ontgaat me ook volledig.
Wat je zegt is echt paranoïde ten top. Het slaat allemaal nergens op in de huidige markt om het te doen en het zou EA alleen maar geld kosten.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken