Dragon Age II: Legacy

Mosterd na de maaltijd, zo is de downloadable content van Dragon Age II het beste te omschrijven. Vijf maanden nadat de game is uitgekomen, komt BioWare met een oninteressant verhaal op de proppen. Iets met de vader van Hawke. Het geeft wel antwoorden op de achtergrond van Hawke’s familie, met name van Bethany of Carter. Maar verder stelt het verhaal weinig voor. 

Dat is jammer, want het verhaal is nou juist waar deze game het van moet hebben. In onze in maart verschenen recensie van Dragon Age II zeiden we nog dat de toevoeging van de actieknoppen in combinatie met de verhaalgedreven gameplay een gouden duo was. In deze toevoeging op het origineel blijft daar niets van overeind staan. Het komt neer op lege, afgestompte kamers afstruinen, met nieuwe, doch duffe wapens en vijanden. Achteraf gezien is dat precies het karakter van Dragon Age II, maar dat zagen we door de vingers vanwege het meeslepende verhaal.

Daarnaast loont het simpelweg de moeite niet meer om je codex bij te vullen of op zoek te gaan naar nieuw arsenaal. Als je lekker hebt doorgespeeld in het hoofdverhaal en na veertig (geen zestig) uur alle missies behaald hebt, dan heb je als het goed is al de beste uitrusting die er is. Al die extra weetjes zijn slechts boeiend voor de gamers die ook het verhaal buiten de games om volgen en  antwoorden zoeken op vragen die uit die vertellingen voortkomen. Daarnaast stellen de kwesties ook veel te weinig voor; het wordt nogmaals pijnlijk duidelijk dat BioWare in Dragon Age II de touwtjes veel te strak in handen heeft. Enige invloed op het verloop van het verhaal is compleet afwezig.

Om nog maar te zwijgen over de ongewoon moeilijke eindbaas waar je, in tegenstelling tot wat elders beweerd wordt, totaal geen strategie maar uithoudingsvermogen voor nodig hebt. Als je de drie tot vier uur hebt doorlopen in Legacy, heb je bepaalde krachten verzameld waarmee je de eindbaas moet verslaan. Maar weet jij veel waar je tegenover gezet wordt. Op de goede gok kies je maar krachten die je leuk lijken, onwetend waar en wanneer je ze kunt gebruiken.

Deze downloadable content biedt voor de gamer zonder achtergrondkennis van het verhaal buiten de game om geen interessant verhaal. Verder maakt het pijnlijk duidelijk hoe saai, eentonig en geestdodend de gameplay van Dragon Age II is. Daar waar het tweede deel nog wordt gewaardeerd om zijn verhaal en interessante personages, slaat de DLC Legacy gigantisch de plank mis. Lekker laten zijn voor wat het is, deze rotzooi.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Meer info achtergrond Hawke 
- Kern wordt pijnlijk duidelijk

2

- Duffe vijanden en wapens
 
- Betere uitrusting zoeken doelloos