DVD: Dossier K.

De Belgische filmindustrie is in ons land weer helemaal terug, 'onze' Loft draait nu in de bioscopen, terwijl de Belgen deze film jaren geleden al eens uitbrachten. In 2003 kwamen onze Zuiderburen met De Zaak Alzheimer; een spannende politiethriller die ook internationaal hoge ogen gooide. Ook in eigen land werd de film goed ontvangen, maar toch lijken wij de Belgische filmindustrie alleen te kennen van Koko Flanel; Urbanus doet het altijd goed. De langverwachte opvolger van De Zaak Alzheimer is nu ook op dvd verschenen, Dossier K. genaamd.

Dossier K. dvd cover

Om het geheugen even op te frissen: De Zaak Alzheimer speelt zich af in Antwerpen midden in de jaren '90. De Antwerpse politie, in de film vertegenwoordigd door Commissaris Erik Vincke en zijn rechterhand Freddy Verstuyft, wordt geplaagd door een reeks van moorden gepleegd door een haast barmhartige Samaritaan die lijdt aan Alzheimer. De twee 'flikken' proberen gelijktijdig de moordenaar te pakken alsmede het grote geheim te ontmaskeren dat schuil gaat achter de moorden. Vincke en Verstuyft worden gedwarsboomd door de federale politie die, onder leiding van de procureur, hun eigen erop agenda nahouden. Uiteindelijk kwam de film tot een schitterend einde dat het verdient te kijken, beter dan te bespreken hier. Een regelrechte topfilm.

Nu is eindelijk de opvolger verkrijgbaar. En wat voor een opvolger! Gelukkig zijn de twee hoofdpersonen nog steeds gespeeld door de acteurs die de rollen toen ook voor hun rekening namen. Vincke wordt gespeeld door Koen De Bouw en Verstuyft door Werner De Smedt. De vrouwelijke collega van de twee, Linda De Leenheer wordt ook nog steeds gespeeld door Hilde De Baerdemacker. Dit lijkt gewoon triviale informatie, maar na het (recentelijk) kijken van De Zaak Alzheimer is dit echt een verademing. De zelfde humor tussen de karakters, de zelfde spanning, alles klopt gewoonweg.

Dossier K. screenshot

Het verhaal dan. In Dossier K. (spreek het op z'n Vlaams uit en dus niet op z'n Frans) wordt Antwerpen weer opgeschrikt door een brute moord op een Albanese man. De man is geëxecuteerd, vervolgens is zijn tongriem doorgesneden en op de buik gedraaid; een verklikker waarvan de ziel niet op mag stijgen. Het is het begin van een onderzoek naar de Albanese clans die in de stad actief zijn. De zoon van de vermoorde man komt terug vanuit Albanië om zijn vader te wreken, bloed moet binnen de clans met bloed worden gewroken. De zoektocht naar deze 'verloren zoon' neemt een zeer spannende en schokkende wending en zorgt ervoor dat je de twee uur die de film duurt, moeiteloos kunt uitzitten.

Dossier K. screenshot

De Vlamingen hebben een schitterend product neergezet. Dossier K. is een film geworden die bol staat van de spanning en je meeneemt in de wereld van de Albanese maffia. Eer is waar het om draait binnen de clans en dat wordt koste wat het kost bevochten. Het is een ijzersterke film geworden waarin de acteurs van toen nog net zo sterk spelen als in de voorganger en het lijkt alsof er geen 6 jaar, maar 1,5 jaar tussen de films gezeten heeft. Het is te hopen dat de Vlamingen nu geleerd hebben en snel weer met zo'n topfilm op de proppen komen.

Extra's
De versie van Dossier K. die wij gekregen hebben, is de Limited Edition. Dat houdt in dat naast de hoofdfilm, of zoals de Vlamingen het op het hoesje noemen: de 'Langspeelfilm', er een achttal extra's op de tweede disk te vinden is. Het doosje van de dvd bestaat uit een klein boekwerkje met 'behind the scenes'-foto's en -commentaren. Van de extra's zijn vijf onderdelen al op (de Vlaamse) televisie te zien geweest. Erg leuke extra's van goede kwaliteit. Ook de bloopers en interviews zijn erg leuk om te zien. Dit zijn extra's zoals extra's bedoeld zijn.