Final Fantasy XIV

Weinig avontuur
Het aannemen en afronden van quests (speurtochten) speelt altijd een grote rol in RPG’s. De opdrachten die je krijgt horen ervoor te zorgen dat je geboeid en gemotiveerd blijft om verder te spelen. Het questen in Final Fantasy XIV is helaas allesbehalve innemend. De verhaalgebaseerde opdrachten en missies zijn interessant en geven reden tot spelen, maar komen helaas veel te sporadisch voor. Je moet het vooral doen met de quests die je krijgt van lokale guilds, de zogeheten levequests. Deze opdrachten zijn niets meer dan 'dood een aantal monsters', zonder verder enig verhaal of achtergrondinformatie. Veel van deze quests zijn in enkele minuten te voltooien, toch leek het Square-Enix een goed idee om het aantal quests dat je kunt aannemen te beperken. Je mag slechts acht quests doen per 36 uur. Door deze beperking ben je de helft van de tijd bezig met grinden, crafting en anderen te helpen met hun quests. Verder zijn er nog publieke quests, behest genaamd, maar deze zijn eigenlijk niets meer dan zoveel mogelijk monsters slachten.
ff14
De kunst der creatie
Een groot onderdeel in Final Fantasy XIV is crafting, het creëren van items. Om dingen te craften heb je grondstoffen nodig, deze vind je door bijvoorbeeld te graven of te vissen. Vervolgens combineer je de grondstoffen tot dingen die je kunt verkopen of zelf gebruiken. Zo maak je kleding, timmer je dingen in elkaar of smeed je goud. Welke grondstoffen je nodig hebt om een bepaald item te maken staat beschreven in zogeheten recepten. Het oogsten van grondstoffen en het creëren van items gaat via minigames. Zo moet je bij mining (opgraven) goed letten op de tekstaanwijzingen om erachter te komen of er iets waardevols in de grond zit, bij het weven kies je de materialen en het recept en probeer je een hoogwaardig item samen te stellen voordat je materialen het begeven. Deze minigames zijn niet vreselijk maar duren vaak te lang waardoor je constant naar de zelfde animaties kijkt. Square-Enix gaat er waarschijnlijk vanuit dat gamers graag experimenteren en zelf uitzoeken welke combinaties er mogelijk zijn, want de recepten die je leert slaat het spel niet op. Houdt dus maar vast pen en papier bij de hand. Recepten krijg je voornamelijk door het afronden van levequests, deze verschijnen dan in je chatvenster. Je moet dus goed opletten, want voordat je het weet heb je ze gemist tussen alle loze berichten.

Puntjes van licht
Toch zijn er lichtpuntjes in deze onaangename fantasie. Zo is het class-systeem erg flexibel, je zit niet vast aan de rol die je aan het begin hebt gekozen. Op ieder gewenst moment kun je van rol veranderen. Pak simpelweg het wapen of werktuig dat bij de betreffende rol hoort en je bent het. Wil je een tovenaar zijn, dan pak je een toverstaf en om te veranderen in een boogschutter neem je een boog ter hand. Daarbij zijn de acties die je leert per class met elkaar te combineren.

Als er dan iets is waar Final Fantasy XIV echt lof voor verdient dan is het wel de presentatie. Grafisch is het spel, zeker voor een MMO, dik in orde met mooie gedetailleerde karakters en omgevingen. De lichteffecten zijn super, je kunt tot ver in de diepte kijken en details zoals stof, wolken en de glinstering op het water springen in het oog. Enige nadeel is dat je wel een flinke pc nodig hebt om dit alles op het scherm te toveren. Jammer genoeg zijn er genoeg omgevingen die repetitief aanvoelen en weinig om het lijf hebben, waardoor je het gevoel hebt in een herhalend landschap te lopen. De muziek is noemenswaardig met mooie en herkenbare melodieën. Nadeel is alleen dat de muziek weinig afwisseling kent en na een tijd begint te vervelen. De geluidseffecten zijn in orde, maar omdat je in het spel alles te voet doet gaat het geluid van je voetstappen na een tijd op je zenuwen werken.
ff14
Conclusie
Het mag duidelijk zijn dat Final Fantasy XIV momenteel een fiasco is. De ellende begint al bij het aanmaken van een account. De interface is onhandig, de navigatiekaarten totaal nutteloos, het kopen van items is omslachtig, communicatie tussen spelers gaat stroef en het spel geeft geen enkele hint over wat nu de bedoeling is. Het grootste euvel is simpelweg dat het spel niet leuk is, zelfs de gevechten weten niet lang te boeien. Het spelen voelt meer aan als werken dan plezierig tijdverdrijf en dat is niet de bedoeling van een game. Final Fantasy XIV betovert je even met prachtige graphics en gelikte filmpjes om vervolgens te veranderen in een donkere nachtmerrie. Square-Enix ziet zelf ook in dat er nog van alles schort aan hun nieuwe MMORPG en heeft daarom besloten het voorlopig gratis te houden om te spelen. Met een paar patches kunnen al heel wat problemen worden verholpen en nieuwe elementen worden toegevoegd. Dat is wellicht een lichtpuntje voor de toekomst, maar op dit moment kun je deze fantasie maar beter aan je voorbij laten gaan.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Mooie presentatie

- Onhandige interface, battlesysteem
en economie

4
+ Flexibel class-systeem - Geen enkele vorm van uitleg of aanwijzingen
  - Moeizame navigatie door de wereld
  - Account aanmaken erg omslachtig