Uncharted 3: Drake's Deception multiplayer

Klaar met de singleplayer van Uncharted 3 en heb je alle schatten gevonden? Naughty Dog zorgt ervoor dat je nog genoeg te doen hebt in Uncharted 3 dankzij de multiplayer en co-op-modus. Bij veel spellen die zich richten op de singleplayer wordt de multiplayer er vaak bijgepropt omdat het tegenwoordig verplichte kost is om een dergelijke modus in je spel te hebben. Gelukkig levert Naughty Dog net als in het tweede deel een solide multiplayerervaring af.

uncharted3_header

Goede samenwerking
Laten we beginnen met de co-op in Uncharted 3. Die is erg vermakelijk en geeft je de keuze uit drie verschillende opties, waarvan vooral Adventure eruit springt. Hierin speel je samen met twee of drie vrienden in vijf speciaal gemaakte levels afkomstig uit Drake’s Deception en Among Thieves, compleet met cutscenes en verhaal. Deze levels zijn totaal gericht op actie en kennen geen puzzel of platformelementen. Het gaat er vaak erg intens aan toe en vuurgevechten en vuistgevechten wisselen elkaar continu af. Je moet ook goed samenwerken met je teamgenoten want je deelt levens met elkaar. Het is erg leuk om samen een mooie aanval op te zetten en omdat er verschillende manieren zijn om de levels door te spelen blijven ze zelfs na enkele keren spelen nog steeds leuk.

uc3mp1

Verder heb je de Arena waarin je samen met je partner vecht tegen een horde vijanden om bijvoorbeeld een schat te stelen. Dit is soms behoorlijk pittig want de bad guys komen onvermoeibaar op je af. De laatste optie in de co-op modus heet Hunters waarin je twee tegen twee speelt. Een team moet de schat stelen die het andere team wordt verdedigd. De verdedigende partij krijgt daarbij extra computergestuurde manschappen, waardoor je als aanvallend team een behoorlijke kluif hebt aan het stelen van de schat.

Ieder voor zich
De co-op modus is al goed voor vele uren speelplezier en dan heb je nog de uitgebreide online multiplayer om je op te storten. Uncharted 3 bouwt verder op de multiplayer uit het tweede deel. Om de multiplayer wat persoonlijker te maken kun je (net als bij veel spellen met een multiplayer) je personage aanpassen met lettelijk keuze uit honderden shirtjes, broeken en accessoires en een eigen vlag met logo ontwerpen.

uc3mp2

Alle bekende modi zijn aanwezig zoals capture the flag, team deathmatch, ect. Een leuke variant op de deatmatch is 2v2v2, waarin drie duo's het tegen elkaar opnemen. Verder is de free-for-all, waarin het ieder voor zich is, altijd goed voor chaos en intense potjes. Alle manieren om je tegenstander uit te schakelen die je hebt geleerd in de singleplayer kun je hier toepassen, wat zorgt voor gevarieerde gevechten. Online gaat alles ook een stuk sneller dan offline, waardoor je veel minder in dekking zit en meer op je vijanden afgaat met een sprint om ze af te maken. Sprinten is je best vriend, blijf je slechts schuilen achter een muurtje dan leg je al snel het loodje tegen iemand die weet wat hij doet. Gelukkig gaat het schieten beter dan in de singleplayer. Het gevoel dat je vaak mist of je kogels geen effect hebben is hier veel minder aanwezig.

Uncharted3

Bonussen
Voor ieder potje dat je speelt krijg je experience points en geld, waarmee je nieuwe wapens en perks (genaamd Boosters en Kickbacks) kunt kopen. Voordat je een match begint, selecteer je de gewenste Boosters en Kickbacks. Booster gelden de gehele ronde lang, denk hierbij aan een kortere respawn tijd of dat je sneller kunt klimmen. Met de medailles die je tijdens de sessie verdient speel je je Kickback vrij, bijvoorbeeld een rakettenwerper om eens wat flinke schade aan te richten. Met het verdiende geld zijn ook je wapens uit te breiden met extra vuurkracht, scopes en grotere magazijnen zodat er meer kogels in kunnen. Tijdens de matches zijn er op de kaart ook nog allerlei extra's te vinden die verborgen zitten in schatkisten en kun je daarnaast missies doen voor extra punten en geld.

Je hoeft trouwens geen sterspeler te zijn om punten en geld te verdienen, zelfs als je een waardeloos potjes speelt (wat bij mij vaak het geval was) krijg je nog steeds genoeg EXP en geld om je personage op te bouwen. Dit zorgde ervoor dat ik redelijk wat plezier had tijdens het spel, ondanks dat ik het er vaak niet al te best vanaf bracht. Daarbij is het mogelijk om hardcore te spelen waarbij alle hulpmiddelen
worden uitgeschakeld en het dus werkelijk aankomt op skills.

Uncharted3

Hoewel ik persoonlijk meer geniet van een singleplayerervaring, heb ik me toch goed vermaakt met de multiplayer van Uncharted 3. De sessies zijn vaak intens en omdat er veel verschillende manieren zijn om iemand uit te schakelen ben je constant op je hoede. Je weet maar nooit of iemand je vanachter besluipt en opeens je nek breekt. Al met al is de multiplayer erg sterk en goed uitgewerkt. Als kritiek kun je geven dat het weinig origineel is ten opzichte van andere multiplayergames. Maar dat is dan weer 95% van de spellen te verwijten. Samen met de multiplayer biedt Uncharted 3 genoeg content om ons bezig te houden tot deel vier.

Cijfer
+ Veel opties voor aanpassingen
- Niet al te origineel in matches