Pro Evolution Soccer 2012

Gespeeld op de PS3
Ook verkrijgbaar op alle andere platformen

Voetbal is niet mijn ding. Ik heb geen hekel aan de sport, maar het kan me simpelweg niet boeien. Tijdens een EK of WK wil ik nog wel eens een wedstrijd kijken, maar dan heb ik mijn portie voetbal wel weer gehad voor een jaar of twee. Ondanks dat ik geen affiniteit met voetbal heb, vind ik voetbalgames altijd erg leuk en heb vanaf de SNES al een kleine zwak voor Pro Evolution Soccer. Op de PS1 en PS2 speelde ik met wat vrienden regelmatig toernooitjes onder elkaar. De laatste jaren heb ik echter weinig tegen de digitale bal getrapt, de laatste keer was 2009. Het was dus wel weer eens tijd om de voetbalschoenen aan te trekken en te kijken of ik het scoren nog niet ben verleerd.

peslogo

Sinds de laatste keer dat ik PES speelde zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd. Zo is er nu Active AI die ervoor zorgt dat je teamgenoten beter mee voetballen en heb je (net als vorig jaar) de volledige controle over de bal. Toch speelde het voor mijn gevoel niet veel anders dan de laatste versie (2009) die ik speelde. Echte PES-veteranen nagelen me nu waarschijnlijk meteen aan de schandpaal en gaan me vertellen dat alle verbeteringen wel degelijk van invloed zijn. De flow van het spel is dan inderdaad wat vloeiender, maar ik als casual PES-speler merk verder niet al te veel van al die veranderingen. De manier waarop ik twee jaar geleden tegen de bal trapte (en de jaren daarvoor) werkt nog steeds in dit deel en het scoren gaat net zo gemakkelijk, dit in tegenstelling tot Fifa waarin ik echt mijn manier van spelen moest aanpassen.

pes1

De eerder genoemde Active AI zorgt er dus voor dat de computer beter met je mee voetbalt, spelers zoeken beter positie en proberen openingen te creëren, althans dat is de bedoeling. Je digitale teamgenoten speler inderdaad beter mee en staan vaker vrij, maar toch ergerde ik me nog al te vaak aan spelers die niet op hun plaats stonden of de bal gewoon aan zich voorbij lieten gaan. Een voorbeeld hiervan is dat als de bal bij een speler in de buurt ligt en jij verderop staat, hij rustig afwacht tot jij in actie komt. De volledige controle over de bal tijdens het passen zorgt er voor dat het overspelen erg soepel voelt en dat ballen iets beter de aangespeelde man bereiken.

Dat ik weinig van de verbeteringen merk, ligt waarschijnlijk aan mij en niet aan de game. Ik heb nooit de moeite genomen om alle kleine trucjes en nuances te leren binnen PES, met mijn basisspel gaat de bal ook wel achter de lijn. Of je nu de game tot in de finesses beheerst of zoals ik lekker de bal rondtrapt, PES2012 is in beide gevallen een heerlijke voetbalgame. Het rondspelen van de bal en het opzetten van een mooie aanval om te eindigen met een heerlijke poeier op het doel, gaat in geen enkel voetbalspel lekkerder. De situaties voor het doel kunnen soms behoorlijk hectisch worden en het zijn deze momenten die je op het puntje van je stoel houden en waaruit de mooiste en spectaculairste goals voortvloeien.

pes2

Alleen, met vrienden of online er is genoeg te voetballen in PES2012. In Become A legend kun je een complete voetbalcarrière doorlopen. Je begint als amateur bij een kleine club en werkt je op tot de professionele jongens. Om het allemaal wat extra diepgang te geven zijn er gesprekken met de trainer en moet je trainen om je voetballer te laten groeien. Verder kun je voetballen in verschillende leagues om de beker met jouw favoriete club binnen te halen of gewoon simpel een potje knallen in de exhibition modus. Leuk voor de Nederlanders is de officiële licentie van de Eredivisie, verder is er onder andere nog de Franse Ligue 1, de Spaanse Liga BBVA en de Premier League van Engeland.

Naast de voetballer kun je de coach uithangen in de Master League-modus. Hierin moet je een voetbalteam naar succes coachen. Je koopt spelers aan, stelt de opstelling samen, past trainingen aan op bepaalde gebieden en stelt strategische plannen op om de tegenstander te verslaan. Deze modus is behoorlijk uitgebreid en behandelt veel aspecten van het trainerschap. Het geld en het hele clubmanagement is in jouw handen, wat voor een behoorlijke uitdaging zorgt. Alleen het gebrek van echte en spelers kan voor de echte voetbalfan een domper zijn. Deze modus is tevens online te spelen.

pes3

Online is er verder genoeg te beleven. Dankzij de online-matchmaking word je gekoppeld aan spelers van je eigen niveau. Naast voetballen staat de Community tevens centraal. Je kunt je aansluiten bij een community, van maximal honderd leden, met eigen forum en al. Daarbij heb je de optie om te voetballen tegen andere spelers van andere communties. Het sociale aspect wordt nog verder uitgebreid door de toevoeging van myPES en Facebook waarop gamers je spelervaringen kunt delen of vrienden uitnodigingen voor een voetbalwedstrijd. Konami gaat de mensen die hun online-wedstrijd verlaten omdat ze dreigen te verliezen bestraffen. Wie te vaak kapt mag niet meer meedoen met de onlinecompetitie.

De presentatie is van PES2012 is goed verzorgd met mooie menu's en passende muziek. Op het veld is ook alles in orde, de bestaande voetballers lijken goed op hun werkelijke evenbeeld en de standaard spelers zien er verzorgd uit. De animaties zijn vloeiend en de replay na een goal heeft een filmisch effect, dat mij persoonlijk niet aansprak. De verschillende stadions zijn goed nagemaakt en weten de sfeer goed neer te zetten. De sfeer wordt versterkt door het geluid dat zoals altijd bestaat uit gejoel, korengezang en het commentaar van Jon Champion en Jim Beglin. Toch weet het spel je grafisch niet in te pakken, zo zijn de gesprekken tijdens de Master League saai om naar te kijken en ziet de algehele look van de concurrent, vooral op het veld, er wederom gelikter uit.

pes4

Conclusie:
Voor de PES- en Fifa-hooligans staat de keuze al vast, ieder blijft zijn 'club' trouw. PES2012 zal niemand van de tegenpartij doen overlopen en de fans zullen weer smullen van deze nieuwe uitgave. Wie zit te twijfelen staat wel voor een moeilijke keuze. PES wordt meestal bestempeld als arcade-achtig, waar Fifa te boek staat als de meer realistische game van de twee. Persoonlijk vind ik het spel verre van arcade, maar de actie is wat flamboyanter dan bij Fifa, wat mij meer aanspreekt. Een oud-collega van mij wist het mooi te verwoorden, Fifa is de game voor de liefhebbers van voetbal en PES het spel voor de liefhebbers van voetbalgames. Daar kan ik me nog steeds in vinden, als gamer vind ik het realisme en of alle namen en teams wel kloppen niet zo belangrijk, ik wil gewoon tegen die digitale knikker trappen en mooie goals maken. En dat doet PES nog altijd als de beste.

Cijfer
+ De bal gaat heerlijk rond
- Grafisch niet spectaculair