CD: Nada Surf - If I Had A Hi-Fi

Die ene single blijft ze achtervolgen, typ nu Nada Surf in op Google en één van de hoogst gerankte voorstellen is "Popular lyrics". Het is bijna veertien jaar geleden dat deze hit uitkwam en totaal anders dan de rest van het oeuvre van de band. De olijke poprock die destijds zelfs  tegen de malheid van Bloodhound Gang aanschurkte is niet de Nada Surf van het laatste decennium. Die Nada Surf laat veelal zacht fluwelen pop doorklinken met een flinke dosis melancholie erin. Met het laatste album Lucky, ondanks sommige mooie momenten, bleek het voor velen zelfs iets te zacht en te braaf.

Nada Surf

Dit jaar komt de Amerikaanse band met een nieuwe plaat, If I Had A Hi-Fi (mooi palindroom). Of het nu bestempeld moet worden als een tussendoortje, een writer's block, een geintje of een serieuze poging om de fans te voorzien van hun creatieve live-uitspattingen is nog de vraag. Het behelst hier namelijk een cover-album, ééntje die past in de hoek van die van Placebo, covers met hun eigen sausje.

Electrocution van Bill Fox klinkt dan ook zoals de warme en rustige Nada Surf die we al jaren kennen. Samenzang, een kabbelende gitaar en een fijnzinnig interpretatie zijn de ingrediënten waarmee wordt gespeeld op deze plaat. Tweede track 'Enjoy The Silence' is wel de bekendste van het dozijn aan covers en heeft ook de Nada Surf behandeling gehad. Breekbaar, dromerig en bijna behaaglijk. 'Love Goes On' van The Go-Betweens is van hetzelfde laken een pak, al maken de pa-da-pa-pa-pa-da-da-pa koortjes het iets speelser en poppy. Naast Depeche Mode zijn Kate Bush ('Love and Anger') en Moody Blues ('Question') bekende namen op de tracklisting.

Nada Surf

Nada Surf levert dan wel een coveralbum af, maar het is zeker geen standaardplaat. Het trio heeft het geluid geheel naar eigen hand gezet zodat er toch een echt Nada Surf-album ontstond. Niet overal even spannend, maar wel consistent en zeker geschikt voor liefhebbers van de band.