Boek: John Biguenet - Het open gordijn

Verhalen vormen altijd een moeilijk genre. Ze worden niet veel gelezen en worden soms beschouwd als minderwaardig ten opzichte van hun grote broer, de roman, of hun verre neef, de poëzie. Helemaal terecht is dat echter niet: als je weinig tijd hebt om je in een boek vast te bijten, kan een verhalenbundel een prettige alternatief zijn. Zeker als de verhalen zo bijzonder zijn als die van John Biguenet in Het open gordijn.

Kort en krachtig
Het open gordijn wordt in Nederland uitgebracht als 'kort en krachtig'-bundel, een dunne verhalenbundel die een schrijver in Nederland introduceert. Eerder reviewde Fok! uit dezelfde serie al Een betere engel. Het aardige aan deze bundels is dat ze lekker dun zijn en voorzien van een korte inleiding en nawoord, die je helpen bij het begrijpen van de verhalen. Hierdoor kun je op die manier ook te weten komen hoe experts de verhalen plaatsen, alsof je aan tafel schuift bij een boekenclub. Een leuk extraatje dus voor degenen die dieper in de bundel willen duiken.

Als een toneelstuk...
Biguenet heeft recentelijk een roman op zijn naam gezet, maar is van origine toneelschrijver en dat zie je terug aan zijn schrijfstijl. De verhalen lezen als korte films, waarin de lezer midden in de actie valt, en zonder al te veel poespas naar de kern van het vehaal wordt meegenomen. Want van lange uitweidingen houdt de schrijver duidelijk niet, in een paar zinnen schetst hij de context en kan de actie beginnen. Zoals in het eerste verhaal van slechts 3 pagina's - 'Roos' - waarin we een weduwnaar leren kennen die jaren geleden zijn zoon verloren heeft en er na de dood van zijn vrouw pas achter kwam hoe zij daarmee om ging. Binnen een paar zinnen een heel leven kunnen kenschetsen is een zeer zeldzame kwaliteit.

Unheimlich
Alle verhalen in Het open gordijn hebben een akelig randje, of het nu gaat over een man die ziet dat zijn vrouw zijn dochter slaat, een stel dat moeite heeft met het verwerken van een miskraam of met een meester die zijn slavin mishandelt. Allemaal verhalen die je als lezer aan het twijfelen zetten, wat is goed en wat is slecht? En zelfs wat is waar en wat is niet waar. In 'Paddenplaag' vertelt de ik-persoon over zijn leven, maar naarmate het verhaal vordert, ga je meer en meer twijfelen aan wat hij schrijft. Met verhalen tegen het absurde aan, weet Biguenet je echt te raken. Een absolute topper dus, en lekker licht voor mee in je tas!