Concert: 30 Seconds to Mars

De mannen van 30 Seconds to Mars komen voor een avond even terug naar de Aarde. Om precies te zijn stoppen ze met hun In The Wild-tour in de Heineken Music Hall te Amsterdam. Een drukke, maar toch niet uitverkochte zaal wacht vol ongeduld op de band. Eerst wordt iedereen nog vermaakt met een tweetal voorprogramma`s, namelijk LostAlone en Street Drums Corp. Maar om half 10 valt dan toch echt het zwarte doek dat het podium bedekt voor 30 Seconds to Mars. Drummers van de bandStreet Drums Corp, staan achteraan het podium en spelen het intro van 'Night of the Hunter'. Compleet met vlaggendragers op het podium maakt de band er meteen al een flitsende opening van.

Nu het publiek op gang is gekomen gaat de band direct door met 'Attack', afkomstig van hun vorige album. Een beetje TSTM-fan hoor je hier wel meezingen. Helaas wordt er zo nu en dan gewoon een refrein overgeslagen qua vocals, waardoor het meteen nergens meer naar klinkt.

Een grote glazen kom wordt het podium opgedragen waarna Shannon Leto met de rand dat zoemende geluid maakt. De band gaat nu even zonder Jared de track 'L490' spelen. Later komt Shannon de rest van deze track samen gitarist Tomo op akoestische gitaar spelen. Kort daarna zijn opeens alle lichten gericht op het VIP-balkon, daar staat Jared met akoestische gitaar om daar 'A Modern Myth' ten gehore te brengen aan de zaal die verlicht is met aanstekers en rode knipperlichtjes die ze bij de merchandise verkopen. Het is echt een moment van rust, de hele zaal luistert stil naar wat Jared speelt.

Met Jared gehuld in een Nederlandse vlag en rode zonnebril op speelt TSTM 'The Kill'. Met op de achtergrond beelden van de videoclip van The Kill afgewisseld met beelden van het publiek en van de band. Jared laat de refreinen grotendeels over aan het publiek, doet hij dat zelf dan is het non-stop gekrijs zonder woorden. Dat terwijl The Kill toch echt woorden bevat in het refrein. Jared stormt het podium af en waant zich tussen het publiek om zo The Kill tot een goed einde te brengen.

Als toegift tot slot, wordt 'Kings and Queens' gespeeld. Maar allereerst doet Jared er circa vijf minuten over om mensen uit het publiek te halen om deze achter op het podium neer te zetten. Verscholen achter een aantal spandoeken hebben we dan toch een groepje fans die achter de band mogen staan. Goed dat iedereen deze single wel uit z`n hoofd kent, want ook hier laat Jared weer de refreinen meezingen door het publiek. Toch weet TSTM er een mooie show van te maken.

Muzikaal heeft TSTM een prima show neergezet. Alleen is het erg jammer dat leadzanger Jared Leto het publiek te vaak laat meezingen. Als hij tijdens de refreinen zingt dan is het nogal geschreeuw zonder dat je ook maar een woord verstaat. Maar het moet wel gezegd worden, tijdens 'A Modern Myth' heeft hij weer geweldig gezongen.

Het is vrij irritant dat er vaak wordt gestopt voor een aantal minuten tussen de tracks door. Maar het is toch een leuke toevoeging aan de show waardoor het meer een feest wordt.

Tekst: Thom Puiman

Foto`s: Bram Muller