CD: In Bed With The Darkraver

De naam Steve Sweet zal weinig mensen wat zeggen, maar The Darkraver des te meer. Inmiddels is hij al meer dan 20 jaar actief in de muziekbusiness en heeft hij voor dit jaar grootse plannen. Een nieuwe studio, nieuwe tracks en een eigen evenement dat in januari voor de eerste keer plaatsvond in The Matrixx te Nijmegen: In Bed With The Darkraver. Dat is dan ook de titel van de bijbehorende compilatie-cd. Komt ie dan hè!

De tracklist van het album bestaat grofweg uit twee delen. Allereerst hardcore uit de periode 1998-2002, ook wel bekend als 'Nu-school'. In de eerste helft van de jaren negentig stond snel en hard centraal in de gabberscene, maar later werd dat steeds verder teruggeschroefd. Daarin was The Darkraver overigens samen met DJ Vince één van de eersten, met 'Thunderground' en 'Intelligent Hardcore' uit 1997 als goede voorbeelden. Tracks die overigens ontbreken op deze compilatie, wat stiekem jammer is. Aan de andere kant is het ook wel lekker om eens niet de standaardhitjes voorbij te horen komen. Met namen als Nosferatu, Neophyte en Promo is er in dit eerste deel van de mix genoeg lekkers te beluisteren.

Halverwege wordt er een sprong in de tijd gemaakt richting de hedendaagse hardcore. Het verschil met de eerste helft is duidelijk hoorbaar: meer melodie, breaks en een hoger tempo. Dat er vandaag de dag ook nog een hoop vette tracks gereleased worden laat The Darkraver uitgebreid horen. 'Get It Cracking' van Re-Style is daar een goed voorbeeld van. Ook Paul Elstak maakt nog altijd vette tracks en Tha Playah is al jaren een producer die kwaliteit aflevert. Ook de T-Junction & Rude Boy remix van de klassieker 'The Flow' van Jeremy mag er zijn. Hardcore dood? Echt niet! Uiteraard zit het mixwerk van deze cd goed in elkaar. Er is strak en in een behoorlijk hoog tempo gemixed waardoor het lekker wegluistert.

Op het feest zelf werd ook veel hardstyle gedraaid en is het jammer dat daar geen aandacht aan wordt besteed. Andere de andere kant: wie Darkraver zegt, denkt aan veel Bacardi, schaarsgeklede vrouwen en natuurlijk vette hardcorebeats! Met deze compilatie laat hij horen dat hij niet voor niets de uitvinder van de term "hakkûh" is. Wat Steve ons ook in 2010 gaat brengen, de eerste stap is succesvol gezet!