Boek: Chuck Palahniuk - Rant

Chuck Palahniuk vergaarde grote bekendheid toen zijn eerste roman Fight Club verfilmd werd met Brad Pitt en Edward Norton in de hoofdrollen. Hoewel de film geen groot succes was in de bioscoop, is het in de loop van de jaren een echte culthit geworden en prijkt de film op plaats 18 van de IMDB top 250. De schrijfstijl van Palahniuk kenmerkt zich door de aanwezigheid van geweld, seks en drugs en zijn boeken spelen zich vaak af in een absurde, surrealistische wereld. Ook zijn laatste boek Rant is hierop geen uitzondering.

Hondsdolheid
Rant beschrijft het verhaal van Rant Casey, een zogenaamde 'partycrasher'. Partycrashen is een fenomeen in de wereld waarin het verhaal zich afspeelt en bestaat eruit om met je auto tegen andere partycrashers aan te botsen en zo op het nippertje aan de dood te ontsnappen. Rant is al vanaf jonge leeftijd geïntrigeerd door pijn, hij laat zich regelmatig bijten door slangen en hondsdolle honden, omdat zijn oma gebeten is door een spin toen Rant nog klein was. Hij is hierdoor zelf ook besmet met hondsdolheid en ontketent een ware epidemie omdat hij veel mensen besmet. Hij wordt daardoor een beroemdheid onder de partycrashers. Al in het begin van het boek wordt duidelijk dat Rant tijdens een crash om het leven is gekomen. De lezer komt hierna stukje bij beetje te weten wie hij was en hoe hij een partycrasher is geworden.

Knipsels
Naast de opvallende verhaallijn, is de manier waarop het verhaal verteld wordt ook buitengewoon. Rant is namelijk geschreven als een orale geschiedenis, zo valt te lezen in het voorwoord. Dit houdt in het boek bestaat uit een verzameling aantekeningen, herinneringen en brieven die aan elkaar geregen zijn tot één verhaal. Alhoewel, één verhaal is misschien iets te veel gezegd, want op veel plaatsen kloppen de verschillende versies van de gebeurtenissen rondom Rant helemaal niet met elkaar. Hier en daar is dat vervelend, want je raakt een beetje de draad van het verhaal kwijt. Toch heeft het ook een mooie kant, want deze manier van schrijven maakt het verhaal heel werkelijk. In het echte leven is het natuurlijk ook zo dat verschillende mensen zich een gebeurtenis achteraf heel anders herinneren.

Voor de liefhebbers
Rant is geen boek dat iedereen geweldig zal vinden. De aparte manier van vertellen, het bizarre verhaal over dolle honden en moedwillige aanrijdingen, het regelmatige voorkomen van scheldwoorden, geweld en seks is niet voor iedereen een aantrekkelijk vooruitzicht. Toch is Rant een heel bijzonder boek, omdat het een soort alternatieve werkelijkheid beschrijft, waarin sterke parallellen met onze wereld te herkennen zijn voor degenen die tussen de regels door lezen. Hoeveel mensen doen zichzelf geen geweld aan op minder tastbare manieren dan voor een auto springen? Conclusie: Wil je eens een boek lezen dat op geen enkel boek lijkt dat je ooit gelezen hebt, neem je geen aanstoot aan seks en geweld en kijk je graag verder dan je neus lang is? Lees dan Rant en het zal je ongetwijfeld voor altijd bij blijven!

Uitgever: De Geus ISBN: 978 90 4451 276 2 Pagina's: 313

Kijk voor meer boeken in Boeken.