DVD: Genesis - The Movie Box 1981-2007

Aan alles komt een eind, dus ook aan het aanbod Genesis-boxen die over de afgelopen jaren zijn uitgebracht. Het begon allemaal met 1976-1982 en deze verzamelaar werd opgevolgd door 1983-1998 en 1970-1975 Box voor de regulier albums. In oktober was het tijd voor The Live Box en als laatste wapenfeit in de canon van Genesis staan het filmmateriaal van de band centraal.

Hiermee wordt dan ook een klein nadeel gecompenseerd van de Live Box waar de filmregistratie van Three Sides Live niet was toegevoegd als dvd, terwijl andere liveopnamen wel een een dvd als extra hadden. De eerste dvd uit de box is dan ook meteen een gewild product voor degenen die de vorige box al in huis hebben. Het geheel is opgenomen in 1981 in het Nassau Coliseum in Long Island in het Savoy Theater in New York City. Hierbij wordt uiteraard veel teruggegrepen op het materiaal van Abacab en Duke. De registratie was tot nu nooit op dvd verschenen (wel op laserdisc en video) en de kwaliteit is goed. Het geluid is door de remastermangel gehaald en behoorlijk opgekrikt. De band heeft echter de originele opnamen helaas niet terug kunnen vinden waardoor ze het moesten doen met de opnamen die voor de VHS-release zijn gebruikt. Hierdoor worden er enkele nummers geïnterrupteerd door interviews en achter-de-schermen-materiaal. Bij het bonusmateriaal zitten de full length 5.1 audio tracks van 'Behind The Lines', 'Duchess', 'Me and Sarah Jane', 'Man on The Corner', 'One For The Vine', 'Fountain of Salmacis' en 'Follow You, Follow Me'. Die laatste twee zitten niet in de visuele concertregistratie.

Ook het ruwe filmmateriaal van de Mama Tour is niet teruggevonden en ook deze uitgave ziet voor de eerste maal het daglicht op dvd. Er kon dus ook hier niet gere-edit worden vanaf de VHS-opnamen. Het beeld is hierdoor niet veel beter dan de oude registraties en daardoor in dit digitale tijdperk slecht te noemen. Wel is het geluid er weer met sprongen op vooruit gegaan en dat is dan ook meteen het grootste voordeel. Het concert is opgenomen in 1984 in Birmingham en bevat onder meer een indrukwekkende jaren zestig medley ('Turn It On Again') met daarin wat Stones, The Beatles, The Kinks, The Animals, The Who, The Police, Culture Club en Solomon Burke. Het optreden is wat statisch qua performance (zeker het begin), maar tracks als 'Mama' en het bezwerende 'Home By The Sea' zijn ook dan nog fantastisch. Als bonusmateriaal zie je Phil Collins als documentairemaker aan de slag gaan en de opnames van de plaat filmen. Geen bijster spannende docu (of je moet erg van worst houden) en erg gedateerd uiteraard. Het zijn ongeveer 80 minuten die voor de echte fan zijn en extra info over het ontstaan van het album verschaffen.

De Invisible Touch Tour waarvan hier de registratie Genesis Live at Wembley Stadium heet. Het grote manco bij deze dvd is het laden ervan. Het keuzemenu is niet te activeren of door te scrollen en daardoor is het materiaal niet af te spelen. Met een gelukje kwam ik per ongeluk nog in de speellijst terecht waardoor er nog enkele tracks geactiveerd konden worden, maar een tweede maal lukte dit echter niet meer. Ronduit waardeloos voor zo'n dure boxset. En het manco komt wel vaker voor als je het internet er even naar afspeurt. Tevens zijn alle dvd's uit de box niet op een pc af te spelen, dus niet handig voor onderweg.

The Way We Walk Live in Concert start dan gelukkig wel weer op en bevat eigenlijk een exacte kopie van de release uit 2002. Wel zijn de 5.1 DTS en Dolby Digital Sound wederom de grote verbetering, maar het nadeel is wel dat dit een gestripte versie is van de dubbel-dvd die in 2002 uitkwam. Het gehele concert (inclusief heerlijke medley van oud materiaal) staat op deze dvd, maar alle extra's van die eerdere uitgave zijn overboord gegooid. Een tegenvaller die je niet verwacht als je zo'n dure box aanschaft!

Dan is er nog een leeg hoesje, geschikt voor de discs van de When In Rome 2007 uitgave. Net als met de livebox is ervoor gekozen dit concert niet toe te voegen aan de box. Dit omdat fans de uitgave niet twee keer in korte tijd zouden willen kopen. Persoonlijk vind ik het een slechte beslissing als je catalogus van Genesis zo volledig en gepimpt mogelijk wil uitbrengen.

En uiteindelijk blijft er nog één schijf over, de gepimpte VH1 Behind The Music documentaire die in 1999 het licht zag. De docu vat in 45 minuten 32 jaar aan carrière samen, vanaf het prille begin in 1963 op de elitaire school en toont naast deze interessante info (met hier en daar een klein foutje) wat muzikale excerpts. Ook wordt er kort teruggeblikt op de solo-carrières van de heren. Een mooie toevoeging aan de box.

Al met al zijn het verschijnen van Three Sides Live en Mama op dvd de zaken om blij van te worden. De Behind The Music docu is ook een interessante toevoeging. Het feit echter dat de Wembley-dvd niet speelt en When In Rome 2007 niet is toegevoegd laten een bittere nasmaak achter.