Luisterboek: Roald Dahl - De Minpins

De kinderboeken van Roald Dahl worden door diverse kenners als onovertroffen beschouwd. Nu is er een luisterboek uitgebracht van het boek De Minpins. Haalt een boek op cd het bij een papieren versie?

Hoe was het ook alweer?
Kleine Heintje mag van zijn moeder niet in het Woud van het Kwaad komen. En zoals alles wat niet mag, lokt dit bos heel erg. Dan ontmoet Heintje de Minpins. Minpins zijn kleine, mensachtige wezentjes die zich op de rug van vogels door het Woud van het Kwaad verplaatsen. Daar worden zij bedreigd door een monster. De roodgloeiende, rookspuwende Rapschrazer heeft al heel veel mensen en Minpins opgegeten. Samen met de Minpins beleeft Heintje een heel spannend avontuur. Zullen zij de Rapschrazer verslaan?

Luisteren
Roald Dahl staat bekend om zijn vreemde benamingen voor wezens in zijn boeken. Vaak is de naam ook nog eens gecombineerd met eigenschappen, zoals in dit geval de roodgloeiende, rookspuwende Rapschrazer. Als je dit leest, is dat duidelijk. Als je er naar moet luisteren, komt het redelijk verwarrend en druk over. Er komen zoveel informatie en vreemde woorden op je af dat je de draad redelijk snel kwijt bent. In een boek kun je dan nog eens teruglezen of wat langzamer lezen, bij de luistercd ben je snel de draad kwijt. Terugspoelen werkt niet echt. Het is lastig om het juiste moment weer op te zoeken en het haalt je redelijk uit je concentratie.

De stem van Jan Meng is wel erg prettig. Op een rustige, vriendelijke toon leest hij het boek voor. Bij de spannende momenten zit je op het puntje van je stoel. De timing is geweldig, de pauzes goed gepland. Toch kun je beter de voorkeur geven aan de papieren versie. Het terugbladeren, af en toe wegdromen en je fantasie de vrije loop laten is nou eenmaal veel leuker. De luistercd neemt dat een beetje weg. Drie sterren voor het totaal plaatje. Verhaal is hartstikke leuk, luistercd van een prima kwaliteit en Jan Meng maakt er absoluut wat van.

Uitgever: Rubinstein ISBN: 978 90 476 0853 0 Aantal cd's: 1

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.