Boek: Toes en Hoeps - Het leugenarchief

Wanneer een prachtige Jaguar uit een drive-in woning aan de Amsterdamse grachten komt rijden, wordt de auto vanaf het water onder vuur genomen. De auto explodeert en stort in het water. De Duitse kunstrestaurateur Robert Patiti is ooggetuige, zijn vriend Wolfgang is de bestuurder van de auto en komt om het leven. Zo begint de thriller van het internationale schrijversduo Toes en Hoeps. Jac. Toes is een Nederlandse schrijver, die onder meer de boeken De Afrekening, Fotofinish en Blindzicht schreef. Thomas Hoeps komt uit Duitsland en publiceerde sinds 1990 zes boeken, waaronder Pfeifer bricht aus en de verhalenbundel Tomorrow never knows/Systemsieg.

De zoektocht
Robert Patati is op uitnodiging van zijn vriend Wolfgang in Amsterdam. Wolfgang is gevraagd door het bedrijf Duneko om oude foto's van het bedrijf te restaureren voor een expositie ter gelegenheid van het jubileum van het bedrijf. Wolfgang heeft het huis van de eigenaar van Duneko tot zijn beschikking gekregen en wanneer Robert en Wolfgang daar binnenkomen lijkt het alsof er is ingebroken. Lades zijn opengetrokken, kleding ligt op de grond en het is een troep. Wolfgang reageert laconiek en zegt tegen Robert dat hij de sleutel van de Jaguar die hij tevens te leen heeft zocht. Wolfgang zegt nadrukkelijk tegen Robert hoe het bedrijf van zijn vader heette en wanneer zijn vader het bedrijf begonnen is. Robert vindt dit vreemd, maar gaat er verder niet op in. De volgende morgen vindt het fatale ongeluk plaats en Robert raakt in een shock. Hij heeft een tijdje een relatie gehad met politiepsychologe Micky Spijker en zij maakt deel uit van het team dat de aanslag gaat onderzoeken. Wolfgang heeft zijn MP3-speler aan Robert gegeven om te bewaren. Er staat een aantal bestanden op die zijn beveiligd en ze kunnen niet achter het wachtwoord komen. Duneko legt zich toe op de handel in biobrandstoffen. Is de aanslag het werk van de actiegroep BFA of heeft de top van het bedrijf vuile handen? En wat heeft de relatie van Wolfgang met Anneke Ké, medewerkster van Duneko, te maken met de dood van Wolfgang? En was er een reden dat Wolfgang zo bleef doorhameren op het bedrijf van zijn vader?

Herkenbaar en zenuwslopend
Het boek van dit unieke tweetalige schrijversduo is een prachtige thriller geworden. Een moord in de Amsterdamse grachten, een bedrijf dat zegt goede dingen voor Derde Wereldlanden te doen en twee kunstrestaurateurs komen elkaar tegen. De zoektocht naar de daders is zeer meeslepend. Micky Spijker is volledig bij het onderzoek betrokken en ze heeft Robert in huis. De relatie die zij hebben gehad speelt in het boek een grote rol. Komen zij door deze ellende meer tot elkaar of drijven ze nog verder uit elkaar? En zit de politie op het juiste spoor met de verdenking op de actiegroep BFA? Deze thriller is een absolute aanrader. Leuk detail is dat het verhaal zich afspeelt in Amsterdam en Nederland is niet vaak de lokatie voor een thriller. Tot aan de laatste pagina blijft het boek enorm spannend en zenuwslopend. Vanaf pagina 1 wil je weten wie het gedaan heeft en tot aan de allerlaatste pagina blijft de spanningslijn zeer hoog in dit boek. Op naar de volgende thriller van dit duo! Vier sterren voor Toes en Hoeps!

Uitgever: De Geus ISBN: 978 90 445 1384 4 Pagina's: 283