Boek: De Avonden - Gerard Reve

Gerard Reve werd op 14 december 1923 in Amsterdam geboren als Gerard Kornelis van het Reve. Hij was de tweede zoon in een gezin van overtuigde communisten. Gerard groeide op in Betondorp. Over de jeugd van Gerard zijn weinig betrouwbare gegevens bekend. Gerard zelf omschreef zijn jeugd als een verschrikking, liefdeloos en hard. Reve volgde een opleiding als typograaf en werkte korte tijd als journalist. In 1940 verscheen er in eigen beheer een dichtbundel van hem. Het bundeltje werd voor het eerst in de jaren '80 bij het publiek bekend, maar er werd aan de echtheid getwijfeld. Pas toen in de jaren '90 een authentiek exemplaar werd gevonden, moest men het als het officiële debuut van Reve erkennen. Het meest bekende boek van Gerard Reve is De Avonden. Deze roman kwam uit in 1947 en hij publiceerde dit boek onder de naam Simon van het Reve. Latere drukken van het boek kwamen uit onder zijn eigen naam.

De Avonden
De Avonden is een wintervertelling. Het speelt zich af van 22 december 1946 tot en met oudjaarsnacht 1946. Frits van Egters is de held van dit boek. Hij woont nog bij zijn ouders thuis. Zijn ouders zijn redelijk simpele mensen. Frits heeft vakantie tijdens het boek en net als zijn ouders, verveelt hij zich stierlijk. Van dag tot dag wordt beschreven wat hij doet en denkt. Hij gaat eens op bezoek bij vrienden, hij loopt wat door de stad en hij heeft een reünie van zijn oude school. De verveling druipt van het leven van Frits af. Hij ergert zich weer eens aan de saaie gewoontes van zijn ouders, die nooit iets nieuws willen proberen. Zijn vader is een oude mopperkont, die het liefst met zijn sigaartje op een stoel zit. Zijn moeder is huisvrouw, maar lijkt daar totaal niet tevreden mee te zijn. Regelmatig hebben zijn ouders een meningsverschil, waarop Frits het huis maar weer uit vlucht. Wanneer Frits naar bed gaat, realiseert hij zich dat er weer een jaar voorbij is.

"Alles is voorbij, fluisterde hij, het is overgegaan. Het jaar is er niet meer. Ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef."

Toen De Avonden voor het eerst uit werd gebracht, riep het boek felle reacties op in het naoorlogse Nederland. Het werd afgewezen om de uitzichtloosheid, de verstikkende sfeer en de onbarmhartige tekening (niet in iedere druk gepubliceerd) van de oppervlakkig levende ouders. De naoorlogse jongeren van Nederland vonden eindelijk hun leven en hun wereld vertolkt. De schok was voor veel jongeren zo groot, dat ze het boek hebben weggegooid. Diverse literatoren prezen het boek echter om de stijl en de psychologische zeggingskracht. Reve won de Reina Prinsen Geerligsprijs, wat het boek duidelijk ten goede kwam. In de tweede helft van de twintigste eeuw moest het boek meer dan vijftig maal worden herdrukt, zo groot was de vraag naar deze roman. De Avonden neemt je mee naar de jaren '40. Net na de oorlog probeerde iedereen zijn leven weer een beetje terug te vinden. Dat gaat met vallen en opstaan en het leven van Frits is daar geen uitzondering op. Regelmatig lees je dat hij weer eens met zijn ziel onder zijn armen loopt. Hij weet niet wat hij met zichzelf aanmoet, hij weet niet wat hij met zijn ouders aanmoet en zijn vrienden zijn redelijk opmerkelijk te noemen. Je krijgt het idee dat Frits geen liefde en geborgenheid kent. Op oudjaarsavond hebben Frits en zijn vader ineens een gesprek. Frits is verbaasd, zijn vader luistert naar hem! Zijn verbazing is eigenlijk typerend voor het hele boek. Een prachtige roman, zo levend geschreven dat Frits echt gaat leven! Een rake typering van de jaren '40, waar je na het lezen van dit boek absoluut niet naar terugverlangt! Vier en een halve ster voor de meest bekende roman van Gerard Reve.

ISBN: 902 340 0224 Uitgeverij De Bezige Bij Pagina's: 222 (de 39e druk)

Kijk voor meer boeken in Boeken.