Boek: Veit Heinichen - De lange schaduw van de dood

Als je een boek onder ogen krijgt dat deel uitmaakt van een serie is het altijd maar de vraag of het ook als een apart boek te lezen is. De lange schaduw van de dood van Veit Heinichen is zo'n boek uit een serie. Deze draait om commissaris Proteo Laurenti die natuurlijk vele misdaden oplost.

Veit Heinichen werkte in het verleden als boekverkoper en was ook bij verschillende uitgeverijen in dienst. Hij is zelf woonachtig in Triëst en schrijft daarover kronieken voor een Duitse krant. De lange schaduw van de dood is het vierde boek in de serie over commissaris Laurenti. Eerder verschenen Dood in Triëst, Vetes en Op de wachtlijst van de dood. Dit laatste boek werd zelfs verkozen tot beste Italiaanse boek van het jaar.

Veit Heinichen

Ergens in een afgelegen vallei ontdekt men het ontklede lichaam van een jonge man. Onderzoek wijst uit dat hij door verstikking om het leven is gekomen. Nadat men het lichaam heeft geïdentificeerd, ontdekt commissaris Proteo Laurenti dat hij vaak in het gezelschap van de Australische Mia werd gezien. Laurenti heeft al eerder met haar kennis gemaakt omdat ze in een opslagloods een enorme wapenvoorraad heeft gevonden. De loods was onderdeel van een erfenis die Mia in Triëst kwam innen. De commissaris komt erachter dat de ontdekking wijst in de richting van de maffia en de Maltezer Orde.

Dit boek is er eentje waarbij ik veel moeite heb moeten doen om het uit te lezen. Met name de vele verhaallijnen en de zeer onduidelijke flashbacks maakten het lezen er niet prettiger op. De omschrijvingen van de omgeving zijn wel zeer mooi, maar dat maakt helaas niet veel goed. Ook had ik aan het einde het idee dat er nog een hoop mist. Nu is het natuurlijk wel een boek uit een serie maar dan nog zou het verhaal af moeten zijn en dat is het nu gewoon niet. Al met al geef ik het boek dan ook maar anderhalve ster.

Uitgever: Uitgeverij De Geus ISBN: 9789044511482 Pagina's: 348

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.