DVD: The Crew

Het lijkt makkelijker dan het is, een gangster- of misdaadfilm maken die de aantrekkingskracht van Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatchp of Pulp Fiction heeft. De combinatie van humor, intriges, geweld en spanning leverden hier topfilms op. Films die mede als resultaat hebben dat er andere makers zijn die deze succesvolle combinatie willen gebruiken, films die proberen van hetzelfde kaliber te zijn. Dat gaat soms goed en soms niet. The Crew is zo'n film die opereert in het vaarwater van voornamelijk Lock, Stock en Snatch, maar is dit een succesvolle kloon of een rip-off die in het water valt?

Plaats delict is Liverpool, waar verscheidene bendes actief bezig zijn om hun handel te laten floreren. Op een goede dag spoelt het verminkte lichaam van ' Leo The Pig' aan op de kade. Hij was een man die in het criminele circuit een flink deel van de buit voor zijn rekening nam. Bij verschillende crews roept de moord vragen op, wie is er verantwoordelijk voor en wie springt er in het gat dat hij qua handel achterlaat. Er ontstaat onrust, zo ook bij één van de succesvolle bendes die onder leiding van Ged (Scott Williams) staat. Die onrust is gedeeltelijk op eigen conto te schrijven aangezien zijn jongere broer Ratter het niet eens is met de handelswijze van Ged en plannen smeed om zijn leiderschap omver te gooien en met de concurrent in zee te gaan. Tegelijkertijd speelt Ged met het idee om nog één grote klus af te handelen en dan te stoppen met het 'vak'. Naast deze problemen zijn er nog de andere bendes, die elkaar nodig hebben maar elkaar tevens beconcurreren. Een zoektocht naar degene die Leo The Pig heeft vermoord loopt als rode draad door het verhaal, maar ook de spanningen binnen de crew van Ged lopen hoog op. Een tikkende bom zo lijkt het.

De verhaallijnen geven genoeg openingen om een flitsende misdaadfilm te maken en deze vol te stoppen met humor, seks en excessief geweld. Wat betreft die laatste twee mag je dan ook niet klagen. Gangsters worden naar hartenlust en zonder scrupules neer geknuppeld, zodanig dat het bloed werkelijk overal heen vliegt en je de botten bijna hoort breken. Ook voor het quotum halfnaakte vrouwen is gezorgd. De humor is echter de grote afwezige. Waar de beroemde Lock, Stock en Snatch gespekt waren met donker sarcasme, is daar hier nauwelijks iets van te herkennen. Je zou zeggen dat je met een verkapte coke-lesbiennes, een perverse seksverslaafde gangster, een opgepompte homo en een schlemiel genoeg ammunitie hebt voor wat zwarte humor. Als dan blijkt dan het verhaal ook nog erg traag verloopt, klapt de film in elkaar. Er is maar één antwoord in de film dat opgelost moet worden en daar wordt vanaf het begin naar toe gewerkt. Zonder zijpaden of logische spanning tussendoor en dat is jammer.

Label: Paradiso Films Releasedatum: Oktober 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra’s:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.