Star Wars: The Force Unleashed

We hebben al meerdere Star Wars games gezien. Sommige vielen vies tegen, andere waren pareltjes die bij menig gamer in de top 10 van beste games zullen staan. Star Wars: The Force Unleashed is de nieuwste en waarschijnlijk meest spectaculaire Star Wars game tot nu toe. Maar maakt deze game de hoge verwachtingen waar?

Het gebeurt wel vaker dat er games uitkomen die gebaseerd zijn op films. Vaak speel je in deze games alle scènes uit de film na. Andere games gebruiken juist het universum van de film om een nieuw verhaal te vertellen. Met Star Wars: The Force Unleashed komt Lucas Arts met een nieuwe aanpak. In plaats van het maken van een nieuwe Star Wars film, vertellen ze een deel van de saga via een game. Het verhaal speelt zich af tussen Episode III en Episode IV van de zes Star Wars films. Darth Vader spoort alle Jedi op met als doel ze allemaal uit de weg te ruimen. Hiervoor krijgt hij hulp van zijn geheime leerling genaamd Starkiller. Deze leerling ben jij. Ik zal proberen zo weinig mogelijk over het verhaal te vertellen omdat dit één van de sterkste punten is van de game. Het verhaal van de game past erg goed in het Star Wars universum en vult heel wat lege plekken op in het verhaal tussen Episode III en IV.

Naast het verhaal is de actie het belangrijkste element van de game. Op het moment dat je als leerling op pad wordt gestuurd heb je natuurlijk de beschikking over je eigen lightsaber. Met deze lightsaber kan je een aantal leuke en spectaculaire combo’s uitvoeren om je vijanden uit de weg te ruimen. Deze combo’s kunnen door de game heen nog worden uitgebreid en versterkt door middel van een upgrade systeem, maar hierover later meer. De lightsaber mag dan wel leuk zijn, maar de echte sterren van de show zijn de verschillende force powers.

Je hebt verschillende Force powers tot je beschikking zoals de Force Grip, Force Push en Force Lightning. Elke power heeft zijn voor en nadelen maar ze zijn allemaal erg handig. Met de Force Grip kan je vijanden en objecten in de omgeving oppakken en door het level heen slingeren. Het is erg vermakelijk om een stormtrooper op te pakken en deze vijftig meter de lucht in te werpen of in een groep andere vijanden. Door middel van de Euphoria-engine reageren vijanden hier realistisch op. Zo proberen ze weg te duiken op het moment dat je iets naar hun hoofd gooit, of proberen ze zich krampachtig ergens aan vast te houden op het moment dat jij ze vast hebt. Met de Force Push kan je een flinke klap uitdelen aan iedereen die zich voor je bevindt waardoor alles door de hele kamer gegooid wordt en ramen en computers uit elkaar klappen. Force Lightning laat je een aantal bliksemschichten uit je handen schieten waardoor je vijanden verlamd raken en je andere dingen tot ontploffing weet te brengen. Deze Force powers worden ook gebruikt bij puzzels die je tijdens je missies tegen zal komen.

Ik heb hierboven al iets laten vallen over het upgrade-systeem. Door bepaalde combo’s uit te voeren of het voltooien van optionele missies krijg je punten in drie verschillende categorieën. Met je Force Power punten kan je je verschillende Force powers upgraden waardoor je bijvoorbeeld twee vijanden kan grijpen met je grip. Met je Force Talent punten kan je de statistieken van Starkiller upgraden zodat je meer health of meer energie krijgt. Met Force Combo punten kan je nieuwe combo’s voor je lightsaber kopen waardoor deze nog dodelijker wordt. Het upgraden is goed uitgewerkt en voegt echt iets toe aan de game. Je moet echt keuzes maken over welke dingen je wil upgraden. Wil je liever die sterkere lightning of toch die sterkere push?