Premier Manager 2009

Het is vandaag 16 juli 1996. We hebben net een spetterend EK gehad, waar de Duitsers de beker mee naar huis namen. De Tsjechen waren niet goed bestand tegen het Duitse spel, want de Duitsers bleven tot het fluitsignaal doorvoetballen. Ons land deed het wat minder tegen Frankrijk, doordat Seedorf de bal ver over schoot vanaf de penaltystip. Maar goed, niet getreurd. De directeur van Zoo Digital Publishing, die liever zijn naam niet wil zeggen, is hier aan tafel om het over zijn nieuwste game te hebben. Hij gaat namelijk de toekomst in, want we krijgen een game die over het seizoen 2008/2009 gaat! Je leest het goed; we zitten in de zomer van 1996 maar binnenkort krijgen we een voetbalgame genaamd Premier Manager 2009 die zich in het seizoen 2008/2009 afspeelt. Daarom dit interessant interview met de beste man.

Om meteen met de deur in huis vallen: waarom het seizoen 2008/2009?
\'Nou, we willen toch een andere kant opgaan met voetbalmanager-games. Onze concurrent Championship Manager blijft hetzelfde doen en wij kiezen voor originaliteit. Het seizoen 2008/2009 is zeer interessant, het geeft ons dan ook een goede deadline. Als alles goed gaat, komt de game begin 1997 uit. Maar ik sluit niks uit, want we hebben een ruime deadline en dus kan het ook in 1998 verschijnen. Er is simpelweg geen haast!’

Hoe gaan jullie er dan voor zorgen dat alle spelersnamen, stadions en trainersnamen kloppen? Het is haast onmogelijk dat Arsene Wenger en Alex Ferguson hun teams in het seizoen 2008/2009 nog trainen!
’We hebben een groot onderzoek gedaan naar wat er allemaal gaat gebeuren in 2008/2009. We kregen ook te weten wat er in 2007 zal gebeuren, zo zal ene Morthill het baggerspel van een Premier Manager een 27% geven. Maar goed, wat spelersnamen betreft: we hebben ons best gedaan. Natuurlijk klopt niet alles, want ik weet nog steeds niet of Matias Fernandez in het seizoen 2008/2009 bij Villareal speelt. Ik kan u wel één ding garanderen: Crouch speelt nog bij Liverpool.’

Klinkt allemaal goed, hoe zit de match engine van Premier Manager 2009 in elkaar?
’Als eersten ter de wereld hebben wij een zeer realistische match engine. Allemaal stipjes op het veld die de hele wedstrijd heen en weer rennen. Zo nu en dan valt er een goal, voor de gamer is het een ongelofelijke ervaring om dat mee te maken. Er zit echter wel één nadeel: wil je de doelpunten goed beleven, dan moet je de match speed op 1x zetten maar dan moet je wel de hele wedstrijd uitkijken. Negentig minuten dus. We geven ook niet aan wanneer er een kans is, dus je moet zelf kiezen: of negentig minuten gaan kijken, of alles versnellen.’

Wow! Dat klinkt best vernieuwend zeg. Fantastisch! Kun je me meer vertellen over het aantal competities?
’We hebben een primeurtje voor u! Premier Manager 2009 bevat maar liefst zes competities: de Engelse, Duitse, Spaanse, Italiaanse, Franse en Schotse competities. Wij hadden geen zin om andere competities in te pleuren. De Nederlandse competitie bijvoorbeeld stelt gewoon niets meer voor, kijk maar naar Ajax. Zij hebben dit jaar met penalties verloren en dus de Champions League niet gewonnen. Dat is gewoonweg een schande, en daarom dus geen Nederlandse competitie.’

Als ik het goed heb, wordt er veel aandacht geschonken aan het bouwen en uitbreiden van stadions.
‘Jazeker, in deze game kun je je stadion uitbreiden of zelfs een nieuw stadion kopen. Om het voor iedereen wat makkelijker te maken, kost een stadion van 90.000 plaatsen haast niets. Natuurlijk, het is niet gratis, maar de financiën zijn niet zo belangrijk in dit spel.’

Wat goed bedacht, zeg. Hoe realistisch is Premier Manager 2009?
’Premier Manager 2009 is zó realistisch dat als jij de game speelt, je van je stoel af valt. Spelers ontwikkelen zich, het aantal toeschouwers stijgt als je steeds vaker wint en de transfers verlopen zeer realistisch. Wie wil dat nou niet, even met Everton de legende David Beckham halen? In het seizoen 2008/2009 maakt het voor David Beckham niet uit hoeveel hij per jaar verdient. Geld speelt geen rol meer in het seizoen 2008/2009, ik verzeker het je.’

Hoe zit de interface in elkaar?
’Door op de spatietoets te drukken, krijg je een menu waar je door heen kunt bladeren. Je moet wel goed zijn in klikken en toetsen indrukken. We houden wel van uitdaging, en de gamer ook. Daarom is het doorbladeren erg moeilijk. Je moet wel vijf keer klikken om een menu te openen. Toffe uitdaging, toch?’

U heeft mij overtuigd! Dit wordt dé game van 1997, geweldig!
Bedankt! Als alles goed gaat komt het inderdaad in 1997 uit.