Age of Empires III: The Asian Dynasties

Hoe lang is een Chinees? Ken je die mop over die Indiër en die Japanner? Waarom hebben Japanners spleetogen? Vragen die we allemaal wel eens stellen en ons ook menigmaal per jaar gesteld worden. Want wat blijft het toch leuk om onze Aziatische medemens te bespotten, want zoals een volslanke Galliër zou zeggen: Het zijn rare jongens, die Aziaten. Dat moeten de mannen van Big Huge Games (o.a. de makers van Rise of Nations en Rise of Legends) ook gedacht hebben toen ze van Ensemble Studios de opdracht kregen om een add-on te maken voor de Age of Empires-reeks. Want in Age of Empires III: The Asian Dynasties (de naam zegt het al) zul je aan de bak moeten met Aziatische volkeren.

Het eerste wat opvalt aan Age of Empires III: The Asian Dynasties is het feit dat Ensemble Studios niet zelf de ontwikkeling op zich heeft genomen, maar hun geestelijk kindje (tijdelijk) heeft afgestaan aan Big Huge Games. Gelukkig heeft dit geen invloed op de gameplay en kun je weer aan de slag met de ouderwetse AoE-gameplay. Uiteraard met de nodige nieuwe volkeren, missies, manschappen en andere dingen die je van een add-on kunt verwachten.

Vooral de drie nieuwe volkeren zijn een verademing, want de Japanners, Chinezen en Indiërs nemen alle drie weer de nodige voor- en nadelen met zich mee. De Japanners beschikken bijvoorbeeld over een zeer krachtige infanterie, onder andere bestaande uit de beruchte Samurai en Ninja\'s, en over shrines, die naast hun gewone functie als huis ook nog automatisch voedsel genereren. Maar het nadeel van de Japanners is weer dat ze niet kunnen jagen en dat de shrines ook echt broodnodig zijn als voedselvoorziening. Ook al zijn de shrines leuke aanpassingen, toch moet je voor de écht interessante veranderingen met de Indiërs en (vooral) de Chinezen aan de slag. De Indiërs kunnen namelijk een vereringplaats voor koeien maken, waardoor vervolgens om de zoveel tijd ervaringspunten gegenereerd zullen worden. Erg handig, omdat je met genoeg ervaringspunten weer versterkingen uit je \'Home City\' kunt laten komen.

De verandering bij de Chinezen is echter nog een stuk groter en zal interessante discussies op gaan leveren binnen het AoE-community. De Chinezen kunnen namelijk geen losse manschappen maar \'Banner Armies\' maken in hun barakken. De Banner Armies bestaan uit verschillende soorten manschappen. Bijvoorbeeld bestaande uit drie boogschutters en drie speerdragers. Een voordeel van de Banner Armies is dat je in een kortere tijd meerdere manschaptypes kunt maken. Een groot nadeel is echter weer dat je als je krap bij kas zit je door de hoge kosten van Banner Armies geen manschappen kunt maken. Erg onhandig als je haast hebt. De één zal de Banner Armies dan ook geweldig vinden en de ander zal een potje met de Chinezen liever vermijden. Al met al is de toevoeging van Banner Armies dan ook een interessante toevoeging geworden, want of je nou mét of tegen de Chinezen speelt het zal in beide gevallen nieuwe strategieën met zich meebrengen.

Naast verschillen hebben de drie nieuwe volkeren ook iets met elkaar gemeen en dat is de beschikking tot \'Wonders\'. Je zult kunt namelijk niet meer je town center kunnen gebruiken om in een hogere Age te komen, want dit kan alleen nog maar door middel van Wonders bouwen. Wonders zijn reusachtige gebouwen met speciale krachten. Zo heb je bijvoorbeeld een Wonder die grondstoffen genereert en een Wonder die Banner Armies genereert. Het op deze manier in een hogere Age komen is een groot voordeel tegenover de Europese volkeren die het nog op de ouderwetse manier moeten doen, want je kunt de bouw van een Wonder versnellen door er meerdere mensen (maximaal acht) aan te laten werken.

Een andere interessante toevoeging is de export. Dit houdt in dat je na de bouw van een consulaat handel kunt gaan voeren met een Europese grootmacht. In ruil voor exportproducten (een apart kadertje boven voedsel, goud en hout) kun je gebouwen en manschappen krijgen. Zo kun je als Aziatisch volk bijvoorbeeld je exportproducten ruilen met de Nederlanders voor banken.

Gelukkig is er ook veel aan de multiplayer toegevoegd, zoals de nieuwe modes: King of the Hill en Regicide. In King of the Hill is het zaak om, hoe kan het ook anders, zo lang mogelijk een kasteel onder controle te houden. Wie dit aan het eind van het potje het langst heeft volgehouden wint. Regicide is een mode die we eigenlijk al kennen uit Age of Empires II, het is namelijk de bedoeling om een hero/koning/regent/belangrijk persoon te beschermen. Gaat hij dood dan is het potje over. Allebei zijn het vrij simpele toevoegingen, maar dat mag de pret uiteraard niet drukken, want in deze modes zullen weer de nodige uren speelplezier gaan zitten.