Escape from Paradise City

Drie jaar geleden kwam de Deense gamestudio Sirius Games met zijn eerste spel: Gangland. Gangland was een RTS-spel met RPG-elementen, waarin het hoofddoel was om buurten van andere gangs over te nemen. Nu, drie jaar later, komt Sirius Games met zijn tweede spel: Escape from Paradise City; alweer een RTS met RPG-elementen, waarin het hoofddoel is om buurten van andere gangs over te nemen. In dat opzicht is er dus niets nieuws onder de zon.

Als je Gangland gespeeld hebt zal je één ding bij het spelen van Escape from Paradise City meteen opvallen en dat is dat het spel ontzettend op Gangland lijkt. Je zult je, mits je dus Gangland ook gespeeld hebt, aan het begin van het spel dan ook één ding af blijven vragen: \"Waarom heet het spel niet gewoon Gangland 2?\" Het antwoord op deze vraag is dat het spel, ook al lijkt het op het eerste gezicht niet zo, een andere setting heeft gekregen dan Gangland. Waar Gangland zijn oorsprong vindt in het gangstergenre, daar zijn de mannen van Sirius Games met Escape from Paradise City meer het horrorgenre ingeslagen. Want ook al lijken de criminelen waar je het tegen op neemt in eerste instantie gewone criminelen, al snel zul je er achter komen dat deze maffiosi over meer dan alleen menselijke krachten beschikken... Spannend!

In het spel zul je met maar liefst drie verschillende personages aan de slag moeten; namelijk met Porter, Angel en Boris, die alle drie hun eigen plus- en minpunten en skills en traits (kom ik later op terug) hebben. En natuurlijk hebben ze een eigen achtergrondverhaal. Één ding hebben deze drie gangsters echter wel met elkaar gemeen: hun clichéfactor. Zo is Angel bijvoorbeeld een Latijns-Amerikaanse \'chick\' met uitspraken als: \"The only way to survive was to take stuff from others... Stuff they didn\'t need anyway.\" En je zult dan ook begrijpen over welke mate van clichés we het hier hebben. Tel daar Porter, een Amerikaans vechtersbaasje, en Boris, een Oost-Europese/Russische maffioso die vaker toekijkt bij het vuile werk dat zijn bodyguards opknappen dan dat hij zelf de handen uit zijn mouwen steekt, bij op en het feest is compleet. Helaas zijn niet alleen de personages omgeven door clichés, want met het verhaal is het al niet veel beter gesteld. Aan het verhaal zal ik echter geen worden meer vuil maken, omdat het zo flinterdun en voorspelbaar is dat ik te snel het plot zou verklappen.

Al lopend door de straten van Paradise City is het de bedoeling om buurten over te nemen. Deze buurten worden beschermd door gangsters en een \'neighbourhood-boss\'. Aan jou de taak om de gangsters koud te maken en de neighbourhood-boss in elkaar te trappen om hem duidelijk te maken waarom hij ook alweer voor jou moet komen werken. Zodra dit hem duidelijk is zal hij de winkeliers in die buurt in gaan lichten over de nieuwe baas, waarna de winkels je geld zullen betalen en je in sommige winkels wapens kunt kopen of handlangers in kunt huren. Wanneer de boss alle winkeliers ingelicht heeft en terug is in zijn savehouse zal de buurt van jou zijn en zul je meer power (benodigd om powerskills uit kunnen voeren) en traitpoints (nodig om traitskills op je trait tree te unlocken) krijgen. Dit buurten over nemen zul je het gehele spel blijven doen en is eigenlijk ook het enige wat je kunt doen. Er zijn hier en daar wel wat side-quests die je kunt doen, maar die slaan altijd op \"dood die en die gangster\'.

De RPG-elementen van het spel zie je terug in drie elementen van het spel. Zo levelt je personage na het behalen van genoeg ervaringspunten, kun je skills kopen bij skilltrainers (wat inhoud dat je bijvoorbeeld en de tijd dat je normaal één kogel schiet je na het gebruiken van die skill drie keer schiet) en heb je nog de trait-tree. Deze trait-tree lijkt erg veel op de skilltrees uit World of Warcraft, alleen heb je er hier niet drie maar één. Deze traits kun je unlocken met traitpoints, die je meestal krijgt na het veroveren van een buurt. De traits zorgen er voor dat bepaalde (power)skills beter of sneller worden, dat je bepaalde wapens kunt dragen etc. Je hebt de traits niet heel erg hard nodig, maar ze zijn wel erg handig.