Final Fantasy XII (import)
Het levellen en opbouwen van je karakters speelt in Final Fantasy-games altijd een belangrijke rol. Door specifieke rollen aan personages toe te wijzen (bijvoorbeeld fighter, healer of mage) kon je een goede mix creëren in je party. In Final Fantasy X ging het opbouwen van je karakters via de Sphere Grid, in deel XII gaat dit via de zogenaamde Ability Board. De Ability Board is in essentie een schaakboord bestaande uit een verzameling licenties voor het gebruik van wapens, magische spreuken en uitrusting. Licenties geven het recht om bijvoorbeeld een bepaald wapen te gebruiken, wil je daadwerkelijk het wapen gebruiken dan zul je deze eerst nog gedurende het spel moeten vinden of kopen. Naast licenties zijn er op het boord ook verbeteringen voor je karakters te vinden in de vorm van HP upgrades en extra gambits slots. Licenties of verbeteringen worden ontsloten door middel van ability points die je verdient tijdens gevechten. Het grote nadeel van het Ability Board is dat het niet duidelijk is wat er onder een vakje zit totdat je er naast staat. Zo is het moeilijk om een strategie toe te passen waarmee een personage een bepaalde kant wordt opgestuurd. Voordeel is wel dat je heel veel vrijheid hebt welk karakter welke klasse wordt. Heb je voor alle personages het hele boord ontsloten dan kan iedereen in principe elke rol vervullen.
<\/center>
Een ander nieuw element is het gebruik van Mist. Dit zijn eigenlijk de Limit Breaks en Summons uit de vorige Final Fantasy-delen. Limit Breaks zijn in deel XII nog steeds heel mooi om te zien en je er nu verschillende aan elkaar knoppen. Ook het oproepen van Esphers (grote krachtige monsters) is een genot om te zien. En dit is meteen het nadeel van dit systeem. Het ziet er spectaculair uit maar de animaties duren te lang en gaan op den duur vervelen. Ook slaan de aanvallen via Mist nog geen deuk in een pakje boter en verbruiken ze al je MP. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen en je zult het nagenoeg niet gebruiken. Dit is jammer, aangezien Limit Breaks en Summons in het verleden altijd een manier waren om op de valreep de overwinning in een gevecht te halen. Mij bekroop het gevoel dat dit een onderdeel van het spel is dat te lang is blijven liggen en daardoor niet goed uitgewerkt is.
<\/center>
Naast de hoofdverhaallijn volgens staan Final Fantasy-games ook bekend om alle andere dingen die je kunt doen. De zogenaamde sidequests waarmee je de meer exotische wapens en uitrustingen in het spel kunt verdienen. Deze sidequests bestonden in vorige delen meestal uit een serie omslachtige of repetitieve handelingen die verricht moesten worden. In Final Fantasy XII is dit anders. Er zijn een aantal ouderwetse sidequests waarin je als een kip zonder kop moet rondrennen om allerlei spullen te verzamelen, maar het gros van de nevenactiviteiten bestaan uit Bounty Hunts. Bounty Hunts zijn simpel gezegd opdrachten om bijzondere monsters te doden. Aan het begin van het spel word je lid van een clubje jagers. Via deze zogenaamde clan krijg je vervolgens opdrachten om bepaalde monsters te doden. Hierna is het zaak om deze te vinden en verslaan. Dit is overigens makkelijker gezegd als gedaan aangezien deze monsters vaak een stuk krachtiger zijn dan reguliere monsters en eindbazen. De Bounty Hunts zijn erg uitdagend en leuk om te doen, zeker omdat er om elk monster die je moet verslaan een luchtig verhaaltje hangt waarom deze moet worden verslagen.
Al met al zijn er tijdens het spelen van de hoofdverhaallijn nog genoeg andere zaken te doen in Final Fantasy XII. Pas wel op dat je saved voordat je het laatste deel van het verhaal speelt. The End is echt het einde, het is daarna niet meer mogelijk om sidequests uit te voeren.
Toch blij ik skeptisch jegens dat gambit en AI en het verhaal dat je minder invloed op je team-leden heb aangezien je ze geen opdrachten geeft. Krijg dan het idee dat de gevechten op dezelde wijze als de Tales of... zal gaan. Aangezien ik me mateloos stoor aan de AI en de lompe beslissingen die party-leden maken had ik het met de laatste delen snel gezien.
Hopelijk zal dit met FF12 meevallen anders is er voor mij weer een geweldige serie naar de kloten.
Mijn muziek lijstje - Wishlist
Aangezien ik me mateloos stoor aan de AI en de lompe beslissingen die party-leden maken had ik het met de laatste delen snel gezien.
Alleen als je dit in FFXII meemaakt dan ligt het aan jezelf, omdat je hier namelijk de AI zelf instelt dmv gambits foto
Verder erg goede review foto
Fixed
[ Bericht gewijzigd door Cyberia18 op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:58 ]
Ben zelf ook de import aan het spelen, en ben echt verliefd op het spel. Wat mij vooral opvalt is dat de dialogen tussen de characters zoveel echter lijken. Bij Final Fantasy X voelde dialogen als losse stukken tekst die werden voorgelezen, in plaats van characters die met elkaar in discussie zijn. Maar in FF12 voelt het helemaal goed..
Die limit breaks.. of Quickenings.. die gebruik ik momenteel voor al m'n Bossfights! en zit op 40 uur spelen.
Momenteel zit ik op een hoogste combo van 17, en als ik dat met beide parties op een baas doet, wordtie daar zeker niet vrolijk van!
Dus snap ik niet waarom je quickenings als nutteloos hebt beschouwd foto
Verder een prachtige review, en een waardige score, voor een fantastische game!
De graphics zijn waarschijnlijk het mooiste op de PS2 ooit (mijn mond viel soms open), ik heb zelfs iemand horen vragen of het een Xbox 360 game was. Een ander minpunt vond ik dat de muziek niet erg memorabel is... Nobuo Uematsu heeft alleen de openingstrack verzorgd en dat is dan ook meteen de enige track die lekker in je hoofd blijft spoken. Erg jammer.
Het gambit systeem werkt heel erg goed imho, kan me niet heugen dat ik het ooit zonder had kunnen doen... het ontbreken van random encounters (en de daarbij horende laadtijden) is geniaal bedacht. Ik heb er zelfs 120 uur over gedaan om het spel uit te spelen (inclusief alle optional bosses, ik was 7 uur (!!) bezig met Yiazmat te verslaan)
Ik zou het spel ongeveer even veel geven als FFX en een stuk meer dan FFX-2. Al met al wel een waardige FF, maar niet van het FFVI-FFIX gehalte.
even kijken of ik er ergens één goedkoop kan uitplukken. foto
mooie review trouwens
[ Bericht gewijzigd door Champloo op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:00 ]
De game is geweldig.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik hem wil of niet. Ik zit namelijk een beetje in twijfel of ik dat vechtsysteem wel helemaal leuk vind...
Hoezo twijfel? Heb je liever Random encounters? of vertrouw je de gambit niet?
Ik ben er nog steeds niet uit of ik hem wil of niet. Ik zit namelijk een beetje in twijfel of ik dat vechtsysteem wel helemaal leuk vind...
Geloof me Nebo, ik ken je misschien helemaal niet, maar als je van jRPG's houdt moet je deze game echt halen. Is wel mijn favo jRPG van 2006. Zelfs een ietsje beter dan Suikoden V (en ik aanbid Suikoden). Dit komt niet omdat het verhaal zo schokkend goed is, maar omdat het vechtsysteem redelijk briljant is. Het blijft je eigen keuze maar ik zou m de voordeel van de twijfel geven foto.
(PS: ik werk niet voor Square)
[...]
Geloof me Nebo, ik ken je misschien helemaal niet, maar als je van jRPG's houdt moet je deze game echt halen. Is wel mijn favo jRPG van 2006. Zelfs een ietsje beter dan Suikoden V (en ik aanbid Suikoden). Dit komt niet omdat het verhaal zo schokkend goed is, maar omdat het vechtsysteem redelijk briljant is. Het blijft je eigen keuze maar ik zou m de voordeel van de twijfel geven foto.
(PS: ik werk niet voor Square)
Ja maar ik ben toch iets meer voor de RPG's zoals Kingdom Hearts waarbij je vrij mag rond rennen bij het vechten. FFXII is een beetje indirect vrij rondlopen en ik weet niet of ik dat lang ga volhouden. Maar ik ga hem denk ik wel checkenfoto
Klinkt alsof de PS2 een geweldige begravenis krijgt! Eerst Guitar Hero 2, Kingdom Hearts 2 en Pro Evo 6, nu Okami en deze topgame! Who needs PS3!
Vergeet God of War 2 en Rogue Galaxy nietfoto
van mij mochten ze meer tijd steken in deze aspecten in ruil voor mindere graphics.
combat maakt veel weer goed.
de quickenings kan je als je goed bent aan elkaar rijgen met een combo van ongeveer 12-15x
dat geeft een massive damage.
verder een goede review
maar tog bekruipt mij het gevoel dat de reviewer de game niet heeft uitgespeeld.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken