PostNL bespaart miljoenen door brievenbussen overdag te legen
PostNL gaat vanaf februari de meeste brievenbussen al overdag legen, in plaats van na 17.00 uur. Het postbedrijf verwacht hiermee miljoenen euro's te besparen. Chauffeurs die overdag pakketten bezorgen, kunnen dan ook brieven en kaarten ophalen, wat efficiënter en duurzamer is (maar dat is natuurlijk niet de echte reden, want voor PostNL is het natuurlijk louter een manier om meer geld in de knip te houden).
Van de circa 10.000 brievenbussen in Nederland zal ongeveer 75 procent overdag worden geleegd. Brievenbussen op drukke locaties, zoals winkelcentra en stations, blijven na 17.00 uur geleegd worden. Voor brievenbussen bestemd voor rouwpost en medische post verandert er niets; deze behouden hun huidige leegtijden.
PostNL kampt al geruime tijd met financiële uitdagingen door de afname van het aantal verstuurde brieven en stijgende arbeidskosten. Eerder dit jaar vroeg het bedrijf de overheid om financiële steun om de postbezorging betaalbaar te houden. Daarnaast overweegt PostNL de postzegelprijzen verder te verhogen om de kosten te dekken.
Het bedrijf heeft ook moeite om voldoende bezorgers te vinden, wat leidt tot vertragingen in de postbezorging. PostNL wilde de wettelijke bezorgtermijn verlengen van 24 naar 48 uur, maar dit voorstel is door de minister van Economische Zaken uitgesteld vanwege vragen in de Tweede Kamer. Daarom neemt PostNL nu maatregelen die binnen de huidige wetgeving mogelijk zijn, zoals het eerder op de dag legen van brievenbussen.
In 2023 behaalde PostNL een omzet van €3,165 miljoen, een stijging van 1% ten opzichte van 2022. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg €92 miljoen, een toename van 10% vergeleken met het voorgaande jaar. De nettowinst voor het jaar kwam uit op €56 miljoen, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van een verlies van €993 miljoen in 2022.
Voor 2024 heeft PostNL zijn financiële verwachtingen bijgesteld vanwege aanhoudende economische volatiliteit. Het bedrijf voorziet nu een genormaliseerde EBIT van circa €80 miljoen, aan de onderkant van de eerder aangegeven bandbreedte van €80 miljoen tot €110 miljoen. Daarnaast wordt een vrije kasstroom rond break-even verwacht, eveneens aan de onderkant van de eerdere schatting van break-even tot €40 miljoen positief.
In het derde kwartaal van 2024 rapporteerde PostNL een genormaliseerd bedrijfsverlies van €18 miljoen, wat de noodzaak benadrukt voor aanpassingen in het bedrijfsmodel, met name binnen Mail in Nederland. Ondanks deze uitdagingen stegen de pakketvolumes met 7,4% in hetzelfde kwartaal, mede dankzij groei in de binnenlandse markt.