Final Fantasy XII (import)

Final Fantasy XII speelt zich af in de fictieve wereld Ivalice, dat overigens eerder als setting fungeerde in de Final Fantasy Tactics games. Op dit punt in haar geschiedenis is Ivalice opgedeeld in twee grootmachten: Rossaria en Archadia. Deze twee landen zijn met elkaar verwikkeld in een Koude Oorlog, maar tot een direct treffen komt het niet aangezien ze van elkaar gescheiden zijn door een aantal kleinere koninkrijkjes. Deze vormen het slagveld tussen Rossaria en Archadia. Beide landen proberen door politieke manipulatie, intimidatie en ordinair landje veroveren zoveel mogelijk invloed uit te oefenen op deze koninkrijkjes. Het spel begint met het veroveren van Dalmasca, een van de kleine koninkrijkjes, door het leger van Archadia. De intro van het spel speelt zich af tijdens deze oorlog en laat de dood van een aantal mensen zien waaronder de koning en de kroonprins van Dalmasca.

Het spel begint daadwerkelijk een aantal jaren na de oorlog in Rabanastre, de hoofdstad van Dalmasca. Rabanastre is inmiddels een aantal jaren door Archadia bezet en dat is duidelijk te merken aan de neerslachtige sfeer die er hangt. De meeste inwoners van Dalmasca hebben zich inmiddels neergelegd bij de wisseling van de macht en hun status als tweederangs burgers in het keizerrijk geaccepteerd. Een iemand kan dit echter niet accepteren, en dat is Vaan. Vaan is een weeskind dat in de straten van Rabanastre door te zakkenrollen aan eten komt. Zijn verzet bestaat vooral uit het pesten van de soldaten van Archadia, maar hij droomt ervan om een Sky Pirate te worden en Dalmasca achter zich te laten. Sky Pirates zijn de vrijbuiters van Ivalice, schavuiten die zich niks aantrekken van grenzen en machtspolitiek. Vaan lijkt op het eerste gezicht op de standaard verongelijkte meisjesachtige puber met blond stekelig haar die uiteindelijk de wereld red zoals we die uit een heleboel andere Final Fantasy-games kennen, maar schijn bedriegt. Vaan is namelijk niet de hoofdpersoon in Final Fantasy XII. De andere personages die later in het spel geïntroduceerd worden spelen een veel belangrijke rol in het verhaal. Vaan is iemand die toevallig verstrikt raakt in de gebeurtenissen in het spel, en vanuit wiens perspectief we als speler het verhaal volgen.

Vanaf deel VII staan de Final Fantasy-games bekend om hun epische en complexe verhaallijnen. En op dit gebied stelt deel XII niet teleur. Het verhaal is complex, politiek speelt een grote rol en alle personages hebben een eigen verborgen agenda en motieven. Het is zaak om goed op te letten tijdens de tussenscènes wil je het verhaal een beetje kunnen volgen. Ook hebben de makers zich duidelijk door Star Wars films laten inspireren. Een heleboel elementen uit de films van George Lucas zijn aanwezig. Een rebelse piraat, een schone prinses en een onschuldige jongen die verzeild raakt in de strijd tussen rebellen en een kwaadaardig keizerrijk. Toch bevat het verhaal van Final Fantasy XII meer diepgang dan Star Wars. Thema?s die aan bod komen zijn onder andere het verwerken van verlies, het streven naar macht door middel van massavernietigingswapens, de keuze om deze wapens daadwerkelijk te gebruiken, het recht op zelfbeschikking en het nut van wraak. Geen lichte kost dus, maar echte fans van Final Fantasy zouden het niet anders willen.

Puntje van kritiek is de opbouw van het verhaal. De eerste twintig uur van het spel zijn erg boeiend. Er gebeurt heel veel in een hoog tempo en als speler word je in de wereld, het verhaal en de gameplay ingewijd. Maar daarna kakt het spel een beetje in en ben je vooral bezig met het maken van lange voetreizen op zoek naar een aantal voorwerpen. Tegen het einde van het spel komt het verhaal gelukkig weer op gang en de finale van Final Fantasy XII is een van de meest spectaculaire uit de reeks.

Ondanks de lange speelduur (80 uur om de hoofdverhaallijn te doorlopen) verveelt Final Fantasy XII eigenlijk geen moment. En dit komt naast het goede verhaal vooral door de vernieuwde gameplay en de immense spelwereld.