Rayman: Raving Rabbids

Een van de bekendste platformhelden is natuurlijk Rayman. Sinds september 1995 beschermt hij de wereld van allerlei wezens die niks goeds in de zin hebben. Moest hij het eerder opnemen tegen vijanden met namen als Mister Dark en mysterieuze Hoodlums, in dit deel neemt hij het op tegen een horde losgeslagen maar zeer schattige konijntjes, ook wel Raving Rabbids genoemd. Deze keer zul je echter niet met Rayman door vele werelden moeten trekken, maar krijg je een hele rits mini-games voor je kiezen.

In Rayman Raving Rabbids wordt Rayman gevangen genomen een groep konijnen die, heel verrassend, de wereld willen overheersen. Om dit te bereiken hebben ze de hele bevolking gevangen genomen, inclusief Rayman. Aan Rayman dus de taak om \"alweer\" de wereld van de ondergang te redden.

Het spel bestaat uit een singleplayer en een multiplayer deel. De singleplayer mode heet in het spel Story-mode. Hoewel het klinkt alsof je hierbij een leuke verhaallijn voorgeschoteld krijgt is deze naam eigenlijk een beetje misleidend. De story-mode is eigenlijk bedoeld om de mini-games voor het multiplayer deel, ook wel bekend als score-mode, vrij te spelen. Deze mini-games zijn verdeeld over verschillende arena\'s. Elke arena bevat vier mini-games en een eindlevel. Als je drie van de vier mini-games haalt krijg je toegang tot het eindlevel welke na voltooiing weer toegang geeft tot de volgende arena. Het halen van de vierde mini-game per arena levert je bepaalde extra\'s op als muziek voor je juxebox en nieuwe kleding.

In de multiplayer modus kun je alle eerder vrijgespeelde minigames vervolgens met vrienden spelen. Bij sommige games kun je tegelijkertijd spelen en bij andere games zul je om en om moeten spelen. Zoals bij de meeste games vol mini-games levert deze modus de meeste lol op. Na het uitspelen van de singleplayer modus zul je deze waarschijnlijk niet meer aanraken, maar de multiplayer modus zul je blijven spelen als er vrienden langs komen.

Het belangrijkste aan een game vol mini-games zijn natuurlijk de mini-games zelf. De mini-games zijn erg afwisselend van aard. Het ene moment sta je nog koeien te slingeren, terwijl je iets later met konijnen staat te dansen of toiletdeuren dicht slaat. Naarmate je verder komt zul je wel steeds meer variaties van dezelfde soort mini-games tegen. De spelletjes zelf zijn nogal simpel van opzet. Het spel is speciaal voor de Wii en de Wii-besturing ontwikkeld en later ook overgezet naar de andere platformen. Mede hierdoor is de besturing ook erg versimpeld. Vaak zijn één of twee knoppen voldoende om een mini-game te spelen en dit maakt de meeste mini-games wel redelijk gemakkelijk. Zelfs op een hoog niveau zijn ze allemaal nog redelijk te doen. De eindlevels zijn iets langer dan de gewone mini-games en zijn afwisselend een soort railshooters zoals House of the Dead en verschillende soorten races. Iets meer afwisseling hierin zou wel fijn geweest zijn.

Niet alleen bevatten de mini-games een flinke scheut humor, het is één van de dingen waar de hele game om draait. Allereerst zijn er natuurlijk de Raving Rabbids die geweldig gemaakt zijn. Ze zijn pluizig, schattig, maar vooral heel erg gek. Zo schieten ze bijvoorbeeld met ontstoppers en lopen ze bij voorkeur rond met een duikbril op. Daarnaast zijn ook de vele mini-games met een grote knipoog gemaakt. Rondslingeren met een koe is iets wat je in het normale leven niet zo snel zult doen, en als je het al wel doet dan verwacht je niet dat hij na het neerploffen op de grond nog een aantal keer stuitert en een stukje verder rolt.