Tourist Trophy: The Real Riding Simulator

Na vier succesvolle “Gran Turismo: The Real Driving Simulator” games waren de werknemers van Polyphony Digital eens toe aan iets anders, jawel, een motorracegame. Gebouwd met de engine van het laatste deel uit de Gran Turismo serie werd dat “Tourist Trophy: The Real Riding Simulator”. Nu maar kijken of Tourist Trophy doet met motoren wat Gran Turismo deed met auto\'s.

Van games die gemaakt zijn met dezelfde engine mag verwacht worden dat ze wat overeenkomsten vertonen, maar de mensen van Polyphony gingen een stapje verder. Zo zijn alle tracks uit Gran Turismo 4 gewoon hergebruikt, er is slechts één nieuwe toegevoegd, Valencia. Er zijn wel een paar subtiele wijzigingen doorgevoerd waardoor je af en toe toch verrast wordt als je Gran Turismo 4 veel gespeeld hebt. Dat alle tracks zijn overgenomen is op zich geen minpunt, het zijn er namelijk meer dan 35, waarvan een hoop echt bestaande en nog een aantal goed bedachte circuits.

Niet alleen de tracks zijn overgenomen, ook de photo mode feature is weer terug te vinden in Tourist Trophy. Deze mode maakt het mogelijk om foto’s te schieten van herhalingen van zogenaamde photo runs of herhalingen van gewone races die je hebt opgeslagen op je memory card. Deze foto’s kunnen vervolgens via USB op de PC opgeslagen worden. Wat nog niet in de photo mode van Gran Turismo 4 zat is de mogelijkheid om het spel zelf de herhaling na te laten lopen om de mooiste foto’s er uit te plukken. Over het algemeen komen er ook nog best leuke foto’s uit.

Zo zou je bijna denken dat het enige verschil tussen de twee games een paar wielen is, maar dit is toch niet waar. De career mode is flink onder handen genomen, helaas is het resultaat niet echt geweldig. Je moet nog steeds wat testjes afleggen om licenses te halen, elke license geeft je toegang tot snellere motoren die je kunt vrijspelen in de challenge mode. In deze challenge mode kan je zelf een motor uitkiezen die je wilt bezitten, mits je de benodigde license bezit. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt uit de ruime selectie motoren van verschillende grote motorfabrikanten (in totaal zitten er meer dan 120 verschillende motoren in het spel) begint de challenge, meestal bestaat deze challenge uit het binnen twee ronden halen en 10 seconden behouden van de eerste positie, soms bestaat de challenge uit een ronde binnen een bepaalde tijd rijden. Helaas heb je de motoren meestal met gemak binnen een ronde ingehaald en zijn de rondetijden ook niet erg lastig te halen. Dit gecombineerd met het feit dat je met het halen van alle vier de licenses hooguit een paar uurtjes bezig bent zorgt ervoor dat je binnen no time over de snelste motoren beschikt. De motoren die je gehaald hebt kan je vervolgens gebruiken in de gewone races die net zoals in Gran Turismo bepaalde eisen stellen aan je voertuig. In de meeste gevallen blijft dit beperkt tot een maximum aantal CC, het is dus vrij gemakkelijk om de snelste motor voor die race uit te zoeken, te halen en de race op je dode gemakje uit te rijden. Daar komt nog eens bij dat de kunstmatige intelligentie van de tegenstanders niet al te best is, nog een overeenkomst met Gran Turismo.

De laatste overeenkomst is het gebrek aan online multiplay. Door de slechte AI is online gameplay eigenlijk wel een must-have, maar de mensen van Polyphony hebben het helaas nog steeds niet voor elkaar gekregen. Je zult het dus moeten doen met splitscreen.