Tourist Trophy: The Real Riding Simulator

Gelukkig zit het met de besturing van de motoren wel helemaal snor, dit is dan ook gelijk het grootste verschil met Gran Turismo, de motoren voelen echt heel anders aan dan auto’s. Je moet op tijd je gewicht verplaatsen om een bocht goed te nemen, je zult dus eerder moeten insturen dan je met autoracegames gewend bent. Het effect van massa op het bochten nemen is ook goed te voelen, zware, logge motoren doen er veel langer over om in te sturen dan lichte, wendbare motoren. Je zult per motor dus je lijn moeten aanpassen voor een optimale tijd, hierbij moet je ook rekening houden met het feit dat sommige motoren meer de neiging hebben om te zwabberen bij hoge snelheden of te stuiteren over hobbels dan anderen, zulk soort dingetjes zorgen ervoor dat iedere motor uniek aanvoelt, ook al lijken ze op het eerste gezicht misschien veel op elkaar.

<\/center>

Als je een bocht niet goed neemt word je snel afgestraft. Neem je een bocht te snel en raken je wielen van de baan, dan duurt het niet lang voor je onderuit glijdt. Rem je te vroeg en neem je de bocht niet snel genoeg, dan heb je kans dat je gewoon omvalt. Soms ga je zelfs al onderuit als je een hobbeltje verkeerd neemt. Het probleem is alleen dat je binnen een seconde weer op de baan staat en binnen een paar seconden weer op snelheid bent. Je verliest amper tijd door onderuit te gaan en soms is het zelfs zo erg dat je bijna het idee krijgt dat je sneller door een bocht bent als je met volle snelheid onderuit gaat dan als je de bocht netjes neemt. Dit is ook vreemd, omdat je wel flink gestraft wordt als je iets te hard de banden in rijdt, dit levert gelijk tien strafseconden op.

De manier waarop de bestuurder beweegt tijdens een race ziet er erg natuurlijk uit, in bochten zie je hem goed zijn gewicht verplaatsen en op lange rechte stukken drukt hij zich tegen de motor aan voor minimale luchtweerstand, waarna hij tijdens het remmen weer helemaal overeind komt. Je kan de houding van de bestuurder aan je eigen rijstijl aanpassen zodat de motor snel reageert met insturen, of misschien juist zo dat hij minder makkelijk instuurt, maar wel meer snelheid houdt in de bocht.

<\/center>

Dit is gelijk wel een van de weinige dingen waar iets aan te tunen valt. Je kunt aan de motor zelf ook nog wat klooien met afstellingen van remmen en versnellingen, maar het upgraden van een motor gaat nooit verder dan het vervangen van de uitlaat. Wat wel volledig aanpasbaar is, is het uiterlijk van de bestuurder. Door races te winnen unlock je tientallen verschillende helmen, pakken, schoenen en handschoenen.

Grafisch is de game dik in orde. De omgevingen uit Gran Turismo 4 zien er nog steeds goed uit, het oogt allemaal een beetje kaal, maar het blijft een van de mooiste grafische werkjes op de PlayStation 2. De motoren zijn tot in het kleinste detail realistisch vormgegeven, wat de meeste mensen helaas niet echt op zal vallen, omdat motoren zoveel op elkaar lijken. Net zoals Gran Turismo 4 beschikt Tourist Trophy helaas niet over een schademodel, maar het zou ook zonde zijn om deze prachtige motoren beschadigd te zien.

<\/center>

Het geluid klinkt ook prima. Elke motor heeft zijn eigen geluid, een Ducati brult, terwijl andere motoren een hoog jankgeluid maken. Het schakelen klinkt ook heerlijk. De soundtrack van de game is niet heel bijzonder, ongeveer 30 nummertjes en wat Gran Turismo deuntjes, maar het is lekkere muziek voor tijdens het rijden en het stoort in ieder geval niet.