From Russia With Love

Vorig jaar november werd de game From Russia With Love uitgebracht als afgeleide van de gelijknamige film uit 1963. Nu, in april, is de PSP-versie verschenen waar Sean Connery weer in de huid van 007-spion James Bond kruipt en een escalatie van de koude oorlog moet voorkomen.

License to kill
From Russia With Love speelt zich in 1963 af, ten tijde van de koude oorlog. Het verhaal gaat erom dat Bond naar Istanbul wordt gestuurd om een Russisch decodeer apparaat te bemachtigen. Maar helaas voor Bond valt dit vies tegen, aangezien hij in de val wordt gelokt. Wat volgt is een klassieke Bond reis dwars door diverse landen en werelddelen om het dreigende wereldgevaar af te wenden. Alle characters in de game zijn ingesproken door de orginele acteurs, inclusief Sir Sean Connery himself. Van een paar acteurs was de medewerking niet nodig, de makers hebben ook orginele audio uit de vorige film gebruikt. Daarnaast is er een special appearance van een character ingesproken door muzikante Natasha Bedingfield.

Hoewel men bij de titel \"spion\" al gelijk aan sluipwerk á la Splinter Cell denkt is het bij deze Bondgame juist niet het geval. De nadruk ligt hem in de actie, het schieten en de achtervolging. In de cut-scenes wordt het verhaal uit de doeken gedaan, waardoor je in elk level gelijk weer in de actie valt. Het besturen van Bond is vrij eenvoudig. De analoge stick wordt gebruikt voor lopen, de R-knop voor schieten, de L-knop voor auto-aim, de vierpuntsdruktoets voor het verwisselen van wapens, kruisje voor reloaden, driehoekje voor bukken en de rest van de knoppen voor de camera. In de hele game komt het er op neer dat je elke keer op je auto-aim ramt en vervolgens net zo vaak schiet tot je tegenstander neervalt. Vooral in de meest eenvoudige stand, operative, kom je zo bijna de hele game door. Er zijn enkele punten waar je als speler even een deur moet openen of over een gat moet springen, maar deze zijn altijd met een blauw oplichtend bolletje aangegeven en er wordt aangegeven in beeld op welke knop je moet drukken. Het vinden van de weg in de game is te eenvoudig. Je kan maar één richting uit, en deuren waar je niet in moet zijn ook gewoon op slot. Hierdoor kan het op de eenvoudigste stand erg eentonig en hersendodend worden om te spelen.

Wat de game wel staande houdt is de afwisseling van game-elementen. Zo moet je in het ene level opeens een berg op klimmen om als sniper te spelen, en in de andere een mini-helikopter van Q besturen om een bom af te laten gaan. Verder zit er ook een heuse jetpack in waarmee je een levensgrote helikopter uit de lucht moet schieten.

Weapon Upgrades
Het wapenarsenaal van Bond is erg uitgebreid. Naast de handguns, machineguns, snipers en bazooka\'s zijn er ook een aantal Q-gadgets die je door het level helpen. Je hebt bijvoorbeeld de beschikking over een laserhorloge en een bestuurbare mini-helikopter met een bom aan boord. Daarnaast is er nog een leuke upgrade feature toegevoegd aan de game. Als je bepaalde moves of acties zó uitvoert dat het op de film lijkt dan vult er een balkje onderin. Als dat balkje gevuld is kan je er voor kiezen om een wapen te upgraden, waardoor deze weer nauwkeuriger of explosiever wordt.