NHL 2k6

Schaatsen is naast voetbal misschien wel een van de populairste sporten. De overstap naar ijshockey is dan niet zo groot, maar helaas is de sport nooit zo populair geworden in Nederland. Aan NHL 2k6 om het ijshockeyvuurtje onder ons Nederlanders aan te wakkeren, en ijshockey op de kaart te zetten.

NHL [vul jaar in]
Als we kort door de bocht zijn kan je zeggen dat we elk jaar weer overspoeld worden door sportgames. NHL, NFL, FIFA en MLB zijn een aantal kreten die elk jaar ouder worden. Hierbij zitten ook verschillen in licenties en merkenrechten. 2K Sports heeft de officiële NHL licentie in handen zodat alle bekende teams en spelers hun opwachting zullen maken in de game. Maar met een NHL license alleen ben je er niet. Sportzender ESPN heeft namelijk ook een licentie die beslag legt op commentatoren van de zender.

Je begeeft je op glad ijs.
Een van de belangrijkste onderdelen bij een sportgame is misschien wel de besturing. Met NHL 2k6 is er een sterk staaltje besturing neergezet. Net als andere NHL games kan er met de actieknoppen gepassed, geschoten, getackeld en gesprint worden. Deze besturingen variëren wanneer je in puckbezit bent of niet. Verder kan je met de vierpuntsdruktoets je strategie bepalen. Je kan met een druk op de knop je spelers naar voren sturen, hulp inroepen van een teamgenoot of de verdediging wakker schudden. Daarnaast is er het nieuwe pro-control geïntroduceerd in deze game. Met een druk op de rechter analoge stick krijgt iedere speler een icoontje van een actieknop op je controller. Met een druk op de betreffende knop speel je dan de puck naar die speler. Hierdoor kan je in rap tempo overspelen, en zelf kiezen naar welke speler je de puck speelt. Deze pro-control krijg je helaas niet zomaar onder de knie, dus zit er een korte trainingsmode in de game. Als je de besturing en de pro-control onder de knie hebt gekregen is het een deugd om een wedstrijd te spelen en de pro-control te gebruiken. Je kan tot in de puntjes de tactiek en spel bepalen, wat er voor zorgt dat zowel de gameplay als het spelplezier erg goed zijn. Het lijkt wel alsof je de spelers direct onder je duim hebt zitten.

Verdeel en heers
Als de echte control freaks nog niet aan hun trekken zijn gekomen biedt de game nog meer features die de echte manager in je naar boven halen. Zo zijn er de meest uiteenlopende statistieken van wedstrijden, teams en spelers te analyseren. Verder kan je ook je eigen speler of team maken en het groot maken binnen de NHL. Zo kan je zowel voor als na de wedstrijden je team tot in de puntjes verzorgen, en jouw team het winnende team maken.

Party mode
Een leuke toevoeging is de zogenaamde Party mode. Dit zijn een aantal mini-games die je alleen of met maximaal vier vrienden kan spelen. De mini-games variëren van het zoeken naar een puck in dozen die gesloopt moeten worden tot het ontwijken van vaten die over het ijs schuiven.