Splinter Cell: Chaos Theory

Iedereen die geen van de spellen uit de huidige Splinter Cell-serie heeft gespeeld moet zich gaan schamen. Je speelt NSA-agent Sam Fisher, die stealthmissies moet uitvoeren om de internationale vrede te bewaren. Je moet ongezien binnendringen (bewakers, camera\'s en diverse andere boobytraps ontwijken) en vervolgens je doel bereiken. Je missies variëren van het verzamelen van informatie tot het elimineren van een van de bad guys.

Ook in dit deel moet Sam Fisher de wereld behoeden voor een oorlog. Het belangrijkste van het verhaal is dat Noord-Korea en China zich bedreigd voelen door Japan. Japan heeft een nieuwe techniek ontwikkeld die voor een betere defensie moet zorgen. De twee communistische landen besluiten echter om Japan af te sluiten van handel en economische groei, waardoor Japan op haar beurt Amerika inschakelt voor hulp. Het hele verhaal speelt zich af in het jaar 2007, wat de makers vrijheid verschaft in het bedenken van nieuwe gadgets. De levels in dit spel zijn erg divers. Het verhaal brengt je van een boot vol met illegale wapens tot de Upper East Side van Manhattan waar je de nationale garde te slim af moet zijn.

In de vorige delen was het de bedoeling dat je maar op één meter lette, namelijk de lichtmeter. Nu is er nog een metertje bijgekomen, de geluidsmeter. Hierop kan je zien hoeveel geluid Sam produceert en hoeveel geluid is toegestaan zonder dat je ontdekt kan worden. Je kan in een machinekamer met brullende motoren vrolijk als een 3-jarige rondstampen, terwijl je in een lege kamer met een stenen vloer je op de pas moet letten. De uitdaging wordt hiermee dus uitgebreid omdat je op meer metertjes moet letten en ook iets meer tijd kwijt bent aan het besluipen van bewakers.