Quake 4

De game
Na de intro bevind je je meteen op het slagveld. Het is vanaf het begin duidelijk, dat Quake 4 het veel meer van de actie moet hebben dan een aantal van de directe FPS-concurrenten zoals F.E.A.R. en Doom 3. Niet dat alle ruimtes waar je komt krioelen met vijandelijke monsters, maar het is wel een stuk hectischer en voor de trigger-happy gamer niets dan fun. Al schietend baan je je een weg door een hoop levels, waar gelukkig best wat variatie in zit. Zo zul je door smalle, donkere gangetjes moeten lopen, maar je ook over vlaktes aan de oppervlakte van de planeet. Later kom je bijvoorbeeld ook bij een soort van metro-systeem diep in het Stroggos complex en maakt een ritje in één van de treintjes. De omgevingen wisselen elkaar dus met regelmaat af en de layout van de levels is ook prima, zodat de omgeving in ieder geval niet gaat vervelen. Het is hiermee dan ook duidelijk, dat de engine toch wel tot meer in staat is dan alleen een donker gangetje weer te geven waar zo af en toe eens een monster tevoorschijn komt om de speler te laten schrikken.

Guns? What guns?
Wat natuurlijk belangrijk is in dit soort games zijn de wapens die je tot je beschikking hebt. Je begint de game met enkel een simpele blaster, waarvan de kogels niet op kunnen raken. Al snel echter zul je het machinegeweer vinden, die je waarschijnlijk het meest zult gebruiken aangezien er een zaklamp op zit. In donkere hoekjes kijken is namelijk vaak slim, omdat daar dikwijls extra ammo of health packs te vinden zijn. Andere wapens die je zult vinden zijn de shotgun, een grenade launcher, de hyperblaster, een rocket launcher, de railgun, een nailgun en uiteindelijk de Quake versie van de \\\"Big Fuckin\\\' Gun\\\" de black matter gun, waarmee je supersterke ballen energie wegschiet. Een leuke toevoeging aan het standaard arsenaal is dat je onderweg een aantal mariniers tegen zult komen, die wapens upgraden. Zo wordt de shotgun een shotgun met clips waardoor herladen veel sneller gaat, de nailgun krijgt een optie, waarmee de nails gelocked kunnen worden op een vijand, zodat je niet meer mist. De lightning gun zal meerdere vijanden tegelijkertijd kunnen raken en zo krijgt praktisch elk wapen een extra upgrade die zeker bijdraagt aan de effectiviteit van de wapens.

Gameplay elementen
De AI is goed geregeld, hoewel de monsters op de standaard moeilijksheidsgraad voor ervaren gamers geen probleem moeten zijn. De mariniers die af en toe met je meelopen doen prima mee en zijn vaak toch wel prettig om bij je te hebben, omdat ze uit eigen beweging vijanden overhoop zullen knallen en niet op bevelen hoeven te wachten. Hoewel de simpele mariniers gerust dood mogen gaan, moet je er soms toch ook voor zorgen, dat de computergestuurde marinier de missie overleeft om door te kunnen gaan. In een aantal missies krijg je ook de beschikking over voertuigen om te besturen. Hoewel de besturing redelijk simpel is, is het toch wel geinig om met een tank of in een mech-robot de Strogg een kopje kleiner te maken. Deze stukjes in de game brengen weer een stukje variatie tussendoor en voorkomen dat de speler zich zou kunnen storen aan steeds dezelfde gameplay.

Single of Multi?
De conclusie van de single-player campaign is dan ook dat het een geslaagde game is. Flink wat actie, mooie graphics, sfeervolle levels en genoeg variatie zorgen ervoor dat je je niet snel verveelt. En gelukkig maar, want echt moeilijk is Quake 4 in de standaard mode niet en moet zonder problemen in zo\\\'n tien tot vijftien uur uit te spelen zijn. Voor de ervaren gamer is het dan ook aan te raden om meteen in een moeilijkere stand te beginnen. De voorgangers van Quake 4 zijn zeer populair en dus zullen veel gamers de multi-player mogelijkheid interessant vinden. Aangezien Doom 3 op dat punt nogal tegenviel, was het de vraag in hoeverre dit probleem aan de engine lag. De engine blijkt echter de oorzaak niet te zijn aangezien Quake 4 wel de snelheid en gameplay biedt zoals die in de vorige delen zat. En dat is dan ook meteen het voor- en het nadeel. De multi-player optie is net zo goed als bijvoorbeeld die van Quake 3 Arena, maar biedt tegelijkertijd niets extra\\\'s. \\\"Don\\\'t change a winning team\\\", zullen ze bij Raven en id gedacht hebben en hebben eigenlijk alles overgenomen uit de vorige delen. Hier had eigenlijk wel wat meer aandacht aan besteed mogen worden en wat vernieuwends was welkom geweest.

Quake 4 biedt de mogelijkheid voor zestien gelijktijdige spelers in tegenstelling tot de maximale 4 spelers van Doom 3. Je hebt alle wapens uit de single-player missies tot je beschikking, maar het herladen is nu niet nodig. De levels hebben veel weg van de levels uit Quake 3. Zo zijn bijvoorbeeld de jump pads terug zodat het weer mogelijk is om in de lucht moves te doen. De multi-player games die tot je beschikking staan zijn de standaard deathmatch, team deathmatch, one-on-one en twee versies van capture the flag. Eigenlijk niets nieuws onder de zon dus en je krijgt echt het \\\"been there, done that\\\" gevoel. Voor sommige gamers zal dit geen probleem zijn, maar het is toch wel jammer dat er helemaal niets nieuws in zit. Kortom, als je op zoek bent naar een mooiere versie van Quake 3 Arena zul je dit geweldig vinden, maar anders zal de multi-player optie waarschijnlijk een teleurstelling zijn.