Quake 4

Yngwie

De geschiedenis
Eén van meest gespeelde genres op de PC is de first-person shooter, waarbij multi-player via LAN of Internet zeer populair is. Id Software is al jaren één van de grote namen op dat gebied en je moet toch wel van een andere planeet komen als je één of meerdere games van id niet kent zoals Wolfenstein, Hexen, Doom en Quake. Vorig jaar kwam Doom 3 uit, die met de nieuwe engine met name grafisch erg indrukwekkend was en als game in zijn geheel een 82% kreeg hier op FOK!games. Nu is er dan na lang wachten ook Quake 4. Ditmaal ontwikkeld door Raven Software, maar wel onder supervisie van id Software, waardoor ze ook van de Doom 3 engine gebruik hebben kunnen maken.

Quake 4: het verhaal
De hele Quake serie is eigenlijk geen serie te noemen. Tot nu toe had elke Quake zijn eigen verhaal en Quake 3 was zelfs puur op multi-player gericht zonder een echte single-player mode. Raven wilde dit duidelijk anders doen en heeft als uitgangspunt een uitgebreide single-player game genomen. Het verhaal is een direct vervolg van Quake 2. Daarin was de aarde in een grote oorlog verwikkeld met het buitenaardse ras de Strogg. De naamloze held uit Quake 2 was een onderdeel van de aardse tegenaanval op de thuiswereld van de Strogg en slaagde erin om de Makron, leider van de Strogg, te verslaan. Voor het eerst in een Quake game heeft de hoofdpersoon een naam en dat is in dit geval Matthew Kane. Je bent lid van een legereenheid genaamd Rhino Squad die deel uitmaakt van een nieuwe invasiemacht op Stroggos. De Stroggs echter zijn na Quake 2 alleen maar sterker geworden en hebben ook een nieuwe, machtigere Makron gemaakt. Het schip waar Kane in zit wordt tijdens de vlucht naar Stroggos geraakt en bij de crash komen een groot aantal van je teammaatjes al om. Vanaf dat punt moet je je weg vinden naar het moederschip, alwaar je instructies krijgt voor de verscheidene missies. Het verhaal zit prima in elkaar en houdt je tijdens de game wel bezig. De actie in de game blijft echter wel het belangrijkst, dus verwacht nu ook weer geen Oscar winnend script. Er zit wel een leuke twist in, die door de developer helaas al lang en breed bekend is gemaakt voordat de game uit was. Indien je niet weet waar dit over gaat, is het aan te raden om het Quake 4 background verhaal uit de handleiding over te slaan en maar gewoon met de game te beginnen.