Myst IV Revelation

De eerste puzzel is meteen erg moeilijk. De aanwijzingen zijn vaag en onduidelijk en ook wat je nu precies eerst moet gaan doen is obscuur. Atrus heeft wel gezegd wat je moet doen, maar hij heeft niet gezegd hoe je het moet doen. Om je een beetje op weg te helpen beschikt het spel over een help-systeem in drie lagen, dat je kunt raadplegen als je vastzit. Je krijgt dan een kaart te zien van de wereld waarin je je bevindt, en op de plaatsen waar puzzels zijn, staan kruisjes. Klik je op een kruisje, dan krijg je een eerste, tamelijk vage en algemene hint te zien. Meestal heb je wel ongeveer de bedoeling van een puzzel door maar snap je niet precies wat er van je verwacht wordt. Het tweede niveai van de hints kan dan een aanknopingspunt vormen. Het derde niveau vertelt je stap-voor-stap wat je moet doen om de puzzel op te lossen en is dus alleen aan te raden als je er na dagen puzzelen echt niet uitkomt.

<\/center>

Het probleem met dit systeem is echter, dat de speler niet weet in welke volgorde de puzzels opgelost moeten worden, en bij de meeste puzzels is er ook niet echt een verplichte volgorde. Het spel is wat dat betreft redelijk non-lineair en ook als je bepaalde puzzels overslaat kan je meestal wel verder. Helemaal in het begin moet je echter bepaalde puzzels eerst doen voor je andere kan doen. Dit is niet aangegeven in de hints. Als je dus niet verder komt met een puzzel, omdat je een andere nog niet opgelost hebt, kom je daar pas achter als je de niveau-drie hints leest omdat er dan in stap 5 iets genoemd wordt wat je nog niet kan doen omdat je iets anders niet gedaan hebt. In de voorgaande hint had eigenlijk iets moeten staan over de relatie met de andere puzzel.

Een ander voorbeeld van het falen van de helpfunctie is een puzzel in Haven waarbij je een hek open moet maken door het verschuiven van hamertjes. Het is niet duidelijk wat de bedoeling van de puzzel is, dus na een tijdje met de hamertjes gespeeld te hebben vraag je een hint. Die vertelt je dat je met de hamertjes moet schuiven maar dat wist je al. De tweede hint geeft ook niet meer informatie. Ga je naar de derde hint, dan krijg je precies te horen in welke volgorde je welke schuif en welke hamer moet bewegen. Men gaat er daarbij echter vanuit dat je nog niet met de hamertjes en schuifjes hebt lopen kloten en alles nog in de oorspronkelijke staat is. Aangezien er geen manier is om de puzzel te resetten en er nergens aangegeven wordt wat je precies moet bereiken met het schuiven, heb je hier niets aan. Een simpele hint over de gewenste eindtoestand was afdoende geweest.

<\/center>

Door de combinatie van de moeilijkheidsgraad van de eerste paar puzzels en de geringe hulp die het hintsysteem kan bieden bij het nemen van deze hindernis, denk ik dat veel mensen die wel eens van Myst gehoord hebben en het ook wel eens willen proberen na een uurtje spelen op zullen geven. Dat is erg jammer, want na deze puzzel krijg je toegang tot de twee werelden van Achenar en Sirrus. Daar kan je weer uren rondwandelen en alleen maar genieten van de omgevingen, foto\\\'s maken van bijzondere plekjes, de wereld verkennen, een dagboek lezen of wat experimenteren met de installaties, machines en voorwerpen. Er zijn wat eenvoudigere puzzels te vinden die je op je gemak kan oplossen voordat je aan de moeilijke \\\"eindpuzzel\\\" van de wereld begint.

Voor mensen die het heerlijk vinden om uren vast te zitten en flink na te denken over een puzzel biedt dit spel een flinke uitdaging. Voor sommige puzzels moet je D\\\'ni leren lezen, je moet vaak experimenteren en goed opletten wat er gebeurt als je een hendel overhaalt en soms zijn de aanwijzingen erg obscuur. Sommige hendels of knopjes zijn moeilijk te vinden. De puzzels zitten niet altijd logisch in elkaar maar het is wel altijd duidelijk wanneer je ze hebt opgelost.