DVD: The Librarian III - Curse of the Judas Chalice

Hoe omschrijf je Flynn Carsen, the Librarian, eigenlijk. Hij is een kruising tussen Indiana Jones, Mac Gyver, Inspecteur Clouseau met een miniem vleugje James Bond. Flynn is namelijk de bibliothecaris, oftewel The Librarian. In het eerste deel van de reeks werd hij voor deze job gekozen omdat in zijn hoofd allerlei kennis verborgen zit. Met die kennis, paraat op het juiste moment, heeft hij de wereld en verschillende hoofdelementen uit de geschiedenis gered. In het derde deel gaat hij dan ook op zoek naar de Judas-kelk, ooit gesmeden van de dertig zilverlingen die Judas van Iskariot had gekregen voor zijn verraad aan Jezus. Het bijgeloof zegt dat de 'kwade' doden hiermee tot leven gewekt kunnen worden. Terwijl Flynn zich vol antipathie in het avontuur stort, hij wilde eigenlijk alleen maar vakantie, heeft een andere groep de resten van Dracula gevonden en zijn zij nu ook op zoek naar de kelk. Gelukkig heeft Flynn de mooie Simone aan zijn zijde. Maar ook zij heeft een duister verleden.

Noah Wyle is voornamelijk bekend van zijn rol in de hitserie ER als Dr. John Carter. Maar naast dat staaltje acteerwerk was hij ook te zien in andere films, zoals Donnie Darko, The Librarian: Quest for the Spear en uiteraard The Librarian II: Return to King Solomon's Mines. De regie werd gedaan door Jonathan Frakes. Deze heeft zijn sporen als regisseur en acteur ruim verdiend bij de hitserie Star Trek The Next Generation. De tegenspeelster van Noah Wyle is Stana Katic als de mysterieuze Simone. Zij speelde onder andere eerder in de film Quantum of Solace en verscheen zelfs een aantal maal in de ER. Met zoveel namen uit de tv-wereld zelf is het misschien niet verwonderlijk dat de film rechtstreeks geproduceerd werd voor tv en dvd.

Trailer: The Librarian III

Dat The Librarian bedoeld was voor tv in plaats van voor het grote witte doek, merk je slechts op een aantal momenten. Bij de aankomst in New Orleans krijg je bijvoorbeeld een leuke blik op de stad zelf, maar deze sfeerbeelden kunnen uit iedere willekeurige documentaire zijn geknipt. Voor de rest zien de gebruikte sets en het cgi-werk er goed uit. Ook het script heeft voldoende aandacht gehad, vooral als je bekijkt dat dit al het derde deel is. Het acteerwerk is overigens ook prima, er lijkt genoeg enthousiasme te zitten in de acteurs. Maar er is meer nodig om van een zwak verhaal een grote knaller te maken. Toch is het derde deel uit deze reeks goed te genieten, je moet er alleen niet te veel van verwachten.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: mei 2009 Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.