TV: VERS UIT DE VS - Royal Pains

De tweede week in onze zomerspecial 'VERS UIT DE VS' bespreken we de Amerikaanse serie Royal Pains, van dezelfde regisseur als Burn Notice (Jace Alexander). Met Mark Feuerstein (o.a. Good Morning Miami, The West Wing) in de hoofdrol als Dr. Hank Lawson -doctor on demand- beleven we allerhande 'noodgevallen'. Leuk of te veel 'rich and famous'?

Carrière switch
Wanneer Hank Lawson op zijn werk (als dokter in een ziekenhuis) een invloedrijke patiënt verliest na een operatie, is dit voor het ziekenhuis aanleiding hem te ontslaan. Hank pakt zijn boeltje en vertrekt huiswaarts, waar hij vervolgens compleet in zelfmedelijden zwelgt en alles om hem heen laat verslonzen. Zelfs zijn verloofde trekt het niet meer (ze bleek overigens achteraf toch meer in zijn status dan in zijn persoon geïnteresseerd te zijn!) en verlaat hem. Alsof dit nog niet genoeg ellende is, hangt hem een miljoenenclaim boven het hoofd in verband met de overleden patiënt. Al Hanks bezittingen worden in beslag genomen. Tijd voor Evan (Paulo Costanzo, Joey) om zijn broer te redden van de ondergang. Samen besluiten ze een weekend naar de beroemde Hamptons te gaan, een oord voor de 'rich and famous'. Daar belanden ze op slinkse wijze op een rijkelui's feestje alwaar Hank de reddende dokter wordt nadat één van de gasten in elkaar zakt. Dat deze redding een ommekeer in zijn leven zou betekenen, had hij niet vermoed. Al snel weet heel de Hamptons wie Hank Lawson is en staat hij bekend als de nieuwe 'doctor on demand', wat zoveel betekent als op komen draven als de rijken der Hamptons vinden dat ze een medisch probleem hebben, en dan achteraf vooral erover zwijgen.

In de hoedanigheid van Dr. Hank maakt hij de ene na de andere vreemde situatie mee. In elkaar zakkende danseressen, alleen gelaten kinderen die een auto-ongeluk krijgen, vrouwen die na een borstvergroting te kampen hebben met een zogenaamde 'flat tyre' (een leeggelopen borst), je kunt het zo gek niet noemen of Hank wordt er voor opgepiept. Hij krijgt daarnaast woonruimte aangeboden die zelfs bij de dokters in het ziekenhuis niet zou misstaan. Samen met zijn broer Evan en zijn assistente Divya (Reshma Shetty) -zij is zeer bekend met het reilen en zeilen in de wereld van rijke mensen- richt hij Hank Med op, een nieuwe carrière is geboren.

De cast van Royal Pains

Humor?
Royal Pains is niet echt hilarisch te noemen als je het over de humor hebt die in de serie verwerkt zit. Het zijn geen dolkomische situatie, maar de humor wordt op meer subtiele wijze verwerkt. Vooral het personage van Paula Costanzo (broer Evan) brengt die komische noot. Hij doet in zijn rol echter wel wat denken aan het personage dat hij in de sitcom Joey speelde. Op zich niets mis mee, maar het is te hopen dat hij in de komende afleveringen een wat nieuwer imago kan creëren.

Mark Feuerstein wordt vaak gezien als wat ze in de V.S. een 'show-killer' noemen, iemand die een serie kan doodslaan. Hij heeft niet echt de looks om de vrouwen aan zich te binden, maar heeft meer een onschuldige uitstraling die er toch voor zorgt dat de vrouwen graag in zijn nabijheid zijn, ware het niet dat de dokterstatus hier ook onderdeel van is. Feuerstein is in Royal Pains absoluut geen 'show-killer', hij weet de serie een verfrissende draai te geven. Daarnaast brengt hij wat emotie en warmte in de afleveringen, niet in de laatste plaats door de verhaallijn waarin hij vriendschap sluit met Tucker, de zoon van een rijke zakenman, die maar bitter weinig thuis is en zijn nazaat zijn eigen leven laat leiden. Tucker mist duidelijk een rolmodel en vaderfiguur en Hank voelt zich geroepen deze rol op zich te nemen. Dit is een mooie wending in de verder oppervlakkige rijkelui's wereld.

De serie wordt her en der wel vergeleken met Burn Notice, en verder worden ook overeenkomsten gesignaleerd met Gossip Girl en Dirty Sexy Money. Deze laatste twee series vooral vanwege de vurig rijke mensen die erin figureren. Op zich is er wat voor deze vergelijkingen te zeggen. Ja, Royal Pains speelt zich af in de Hamptons, thuishaven van de rijken, en ja, er zijn dus overeenkomsten, maar toch weet de regisseur er een eigen draai aan te geven. Wat vrij ontnuchterend werkt is het feit dat Hank zich niet alleen met de rijken bezig houdt. Samen met tegenspeelster Jill Casey (Jill Flint, met wie hij vast nog wel een relatie krijgt!) zet hij zich ook in voor de minderbedeelden die geen medische zorg tot hun beschikking hebben. Dit is een welkome noot in een verder vrij 'rijke' serie.

Mark Feuerstein als Hank Lawson

Royal Pains is een aardige serie, die de moeite van het kijken waard is. Het is geen rip-off van eerder genoemde series, maar meer een uitbreiding van het genre. Er is zeker ruimte voor dit soort series, en de pilot en tweede aflevering maken nieuwsgierig genoeg om verder te kijken. Een Nederlandse omroep zou zich geen buil vallen bij de aankoop van deze serie. Wellicht een mooi Net5-format.

Promo van de serie

Op FOK! heeft Royal Pains inmiddels al enige tijd zijn eigen forum, zie [USA] Royal Pains #1 Concierge doctor

Advies: Aanrader!