Boek: Frits Spits - Zestig Strepen

In Nederland zijn er weinig DJ's op de radio met een legendarische status. Nederland heeft geen John Peel. Misschien dat Joost den Draaijer en Lex Harding nog het dichtste bij komen maar in ons landje zijn de oude rotten in het vak onder andere verdrongen door de commercie en de playlijstjes waarin DJ's zich tegenwoordig moeten houden. Sommige radiostations als KX Radio en Kink FM trekken zich er respectievelijk niets tot minder van aan, maar radio zoals de DJ het zelf wil, is in de publieke ether eigenlijk ondenkbaar geworden. Frits Spits stamt ook nog uit de tijd dat plaatjesdraaiers zeggenschap hadden over de zendervulling en is nu al meer dan dertig jaar op de radio te horen.

Met zijn radioverleden heeft bijna iedereen wel eens kennis gemaakt en zijn bevlogen manier van aankondigen en draaien is niet onopgemerkt gebleven. Zijn bekendste programma blijft De Avondspits, dat hij van 1978-1988 en later van 1990-1995 weer presenteerde. Hij zelf dicht het succes van de show aan het tijdstip van uitzenden toe, de tijd dat Nederland huiswaarts keert richting avondeten na een dag werken. Dan was er tijd om echt te luisteren. Momenteel presenteert Frits Spits op Radio 2 zijn programma 'De Strepen van Spits' waarin hij nieuwe albums draait. Als een plaatje bevalt, zet hij er een streepje bij en hoe meer streepjes des te beter het album. Zijn systeem om het kaf van het koren te scheiden.

Frits Spits werd dit jaar 60 jaar en om zijn interesse voor muziek, taal en het vak diskjockey te combineren schreef hij het boek Zestig Strepen, de soundtrack van zijn leven. In zestig nummers legt Frits Spits uit wie hij is, waarom hij doet wat hij doet en hoe het er nu en in het verleden aan toe ging bij de radio. Veelal persoonlijke en soms semi-zakelijke verhalen worden gekoppeld aan liedjes waar de heer Spits een sterke band mee heeft. Zijn kinderjaren, studietijd, eerste radio-uren, spannende interviews met topartiesten, problemen op het werk, De Avondspits, Tijd voor Twee en vele andere zaken komen aan bod in deze verhalenbundel. Hierin steekt Frits Spits zijn enthousiasme en gevoelens niet onder stoelenof banken, al lijkt hij zich soms bewust in te houden over sommige zaken. Van 'Your Song' van Elton John, via 'The Closest Thing To Crazy' van Katie Melua. Spits geeft een kijkje in zijn hoofd met liederen van 1960 tot aan het begin van de 21e eeuw. Interessant, bevlogen geschreven, makkelijk leesbaar en tevens erg amusant om te lezen.

Uitgever: Nijgh & Van Ditmar ISBN: 9789038890807 Pagina's: 254