Boek : Donjon Parade - De dag van de pad

Herbert heeft het weer eens voor elkaar, hij heeft een aanbod gekregen voor alle dierlijke lampen uit de Donjon. Voor drie maal de winkelprijs wil de nieuwe eigenaar ze vrij laten in het bos. Helaas, de eend zonder hart is nog altijd naïef, zo blijkt al snel. Een wolk van padden duikt op de Donjon en zorgt ervoor dat deze in duisternis is gehuld. Om de plaag te beheersen besluit de Wachter om de vampieren los te laten. Herbert, klunzig als altijd, lukt het weer eens niet om op tijd naar buiten te gaan. Maar hierdoor komt hij erachter dat de lampenkoper deel uitmaakt van een complot, uiteraard weer één met het doel alle rijkdommen van de Donjon te stelen. Zal het Herbert, hertog van Kwansius, eend zonder hart, drager van het zwaard van het lot, het lukken om de Donjon wederom te redden van de ondergang?

Donjon Parade is een tussenreeks van een groter geheel. De tijdlijn van deze albums bevindt zich tussen de eerste twee albums van de hoofdreeks Zenit. Het Donjon universum bevat verder nog drie andere reeksen. Zo vertelt Ochtendgloren over de opkomst van de Donjon en gaat het in Avondschemer juist over het verval van de Donjon en de wereld. De laatste reeks heeft de titel Monsters waarbij ieder verhaal één van de monsters zo compleet mogelijk uitlicht. De reeks is verzonnen door Joan Sfarr en Lewis Trondheim. Van oorsprong had er iedere maand een nieuw boek moeten verschijnen, helaas hadden beide heren het erg druk. Naast de Donjon reeksen tekenen en schrijven ze ook nog talloze andere verhalen. Zo heeft Joan Sfarr onder andere de reeks De kleine Vampier en werkt Lewis Trondheim aan de reeks Kobijn. Manu Larcenet is net zoals de eerdere twee delen van Parade verantwoordelijk voor de tekeningen.

Goede financiele deals zijn niet altijd wat ze lijken

Parade is duidelijk niet één van de grote reeksen uit het Universum. Met 32 pagina's kan het natuurlijk niet te ingewikkeld worden. Maar toch zit er wederom veel informatie verborgen in het boek over het Donjon Universum. Er dienen zich ook weer ruim voldoende kandidaten aan voor een eigen Monsters-boek. Echter, of dat ook zal gebeuren is natuurlijk nog niet bekend. Het blijft echter bij een leuk tussendoortje dat gevat is in een mooie hardcover. Ondanks het uiterlijk en de kwaliteit van het album is de prijs van tien euro wel aan de hoge kant. Toch nog een voordeel dat de albums zo langzaam verschijnen, nu kun je gerust ieder jaar alle nieuwe albums aanschaffen.

Uitgever: Uitgeverij L ISBN: 9789024528868 Pagina's: 32