DVD: Bug

Soms zie je als regisseur toneelstukken waarvan je denkt: "Daar moet ik wat mee doen!". Dat overkwam William Friedkin na het bezoeken van het toneelstuk Bug. Het resultaat is een anderhalf uur durende film over serveerster Agnes, oorlogsveteraan Peter en krioelende beestjes.

Agnes woont alleen in een afgelegen en vergaan motel ergens in the middle of nowhere in de Verenigde Staten. Daar leidt ze een eenzaam bestaan, dat ze vult met veel drugs en drank. Ze wordt 's nachts telefonisch lastig gevallen. Als ze opneemt hoort ze alleen maar ruis. Ze verdenkt haar gewelddadige ex, die net zijn gevangenisstraf van twee jaar er op heeft zitten. De angst die dit oplevert zorgt ervoor dat ze extreem op haar hoede is en niemand vertrouwd.

Na een avond werken in de kroeg gaat ze samen met vriendin/collega R.C. en Peter, een man die ze hebben leren kennen in de kroeg, naar haar huis toe. De dames nemen het er flink van: de lijntjes coke en drank vliegen er door heen, terwijl Peter zich wat op de achtergrond houdt. Als R.C. dan plotseling weg moet, blijven Peter en Agnes samen achter. Er hangt een mysterieuze spanning om hen heen. Peter blijft bij gebrek aan een slaapplek een nacht op de bank bij Agnes.

De relatie tussen de twee begint zich te ontwikkelen, maar wat op het eerste gezicht een nieuwe start voor Agnes leek, wordt al gauw een nachtmerrie. Peter is nogal paranoia, en ziet overal beestjes. Ze speelt het eerst mee, om hem niet te beledigen, maar al gauw neemt de paranoia ook bij haar toe. Dit leidt uiteindelijk tot een vlammend einde.

Op het schijfje vinden we natuurlijk een aantal extra's. Naast commentaar van de regisseur tijdens de film, vertellen de regisseur en cast in 'Bug: An Introduction' het één en ander over de film en het maken er van. Voor de liefhebber is het uitgebreide interview met regisseur William Friedkin zeker de moeite waard. In dit interview gaat hij in op zijn carrière en alle facetten die bij zijn werk komen kijken.

Michael Shannon en Ashley Judd spelen hun rollen sterk en overtuigend. Met name Shannon kan prachtig paranoïde van zich af kijken, waardoor je zou gaan twijfelen of hij het stiekem niet echt is. Ook Judd zet haar rol van onzekere, eenzame en bange vrouw erg goed neer. Het verhaal daarentegen is een stuk minder solide. Het duurt lang voor het een beetje op gang komt, iets wat versterkt wordt door de nogal vage montage. Scènes worden ineens afgekapt om door te gaan naar de volgende, waardoor er een hoop onduidelijkheden ontstaan. Het laatste gedeelte van de film wordt het lastig je aandacht erbij te houden, omdat het nogal langdradig begint te worden en het één en ander aan gebeurtenissen nogal vergezocht is.

Bug is geen spectaculaire film die je gezien moet hebben. Liefhebbers van psychologische thrillers zullen zich prima met deze dvd kunnen vermaken. De neutrale filmkijker zal waarschijnlijk wat minder enthousiast zijn. Friedkin heeft met The Excorcist bewezen dat hij prima films neer kan zetten. Jammer genoeg is hem dat met Bug een stuk minder goed gelukt. Na afloop blijf je toch een beetje met het gevoel van "was dit het?" zitten. Voor een toneelstuk is het verhaal ongetwijfeld erg spectaculair, maar voor een film is het wat magertjes.

Label: A-Film Releasedatum: Augustus 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: