Boek: Zingen voor Dummies

Duwt je vriendin 's morgens heel onopvallend de badkamerdeur dicht als je staat te zingen onder de douche, of ben je verbannen van de plaatselijke karaokebar en klink je nog erger dan Jan Smit van voor en na zijn stemband operatie? Eindelijk is daar dan de oplossing voor de valse nachtegaaltjes onder ons: het boek Zingen voor Dummies. De intro op de achterkant belooft oefeningen waarmee je de juiste toon kunt treffen, je stembereik kunt vergroten en een goede zangtechniek gaat ontwikkelen. Ook krijg je advies over hoe je een spetterende performance geeft. Betekent dit dan het einde van de slechte, maar o zo vermakelijke, voorrondes van Idols en Holland's got talent? We zullen zien.

De auteur van het boek is Pamelia S. Philips, die het boek zo'n 5 jaar geleden schreef. Zij studeerde muziek aan verschillende Amerikaanse universiteiten en is een zangeres die een breed scala aan zangstijlen op haar naam heeft staan. Momenteel is zij hoofd van de afdeling zang aan CAP21 van de New York University. Dat zij verstand van zingen heeft wordt al gauw duidelijk. Het boek is zeer praktisch ingedeeld in vier delen. In het eerste deel lees je over de technische kant van zingen: ademhaling, kracht en houding komen uitgebreid aan bod aan de hand van simpele, maar soms inspannende oefeningen. Ook geeft Philips handige tips, zoals het tegen een muur gaan staan om de juiste zanghouding te vinden. Het tweede deel behandelt het ontdekken van je zangstem. Samen met de begeleidende cd doe je oefeningen om de techniek van het zingen onder de knie te krijgen. Het derde en vierde deel vertellen je hoe je de geleerde technieken vervolgens in de praktijk kunt gaan brengen.

Wie denkt even een boekje te lezen over zingen, komt bedrogen uit. Dit boek gaat ervan uit dat je serieus met zingen aan de slag wilt gaan, op welk niveau dan ook. Er staan veel uitgebreide technische en achtergrondgegevens in die je daarbij helpen en in het begin van het boek wordt ook gezegd dat je er de tijd voor moet nemen om je stem te ontwikkelen. Ondanks dat het met een serieuze inslag is geschreven, leest het niet zwaar. De techniek en oefeningen zijn in een duidelijk en relatief simpel taalgebruik beschreven en er komen niet veel moeilijke vaktermen in het boek voor. Met de bekende Dummies-pictogrammen wordt het geheel nog eens extra verduidelijkt.

Toch blijft er het probleem dat je alles uit een boek haalt en geen begeleiding en directe feedback krijgt van een ervaren zanginstructeur. Het scheelt je wellicht een aantal lessen, maar er is ook het risico dat je het jezelf verkeerd aanleert en vervolgens weer af moet leren. Het boek geeft dan ook adviezen voor het zoeken naar een geschikte leraar. Als je van plan bent om het kritische oor van Henk Jan op eigen houtje te trotseren in de volgende 'Idols' serie is dit boek zeker een aanrader. Maar als je slechts lichtelijk geïnteresseerd bent in zingen is de uitgebreide informatie wellicht wat te hoog gegrepen en kun je het boek beter aan je vals zingende buurman schenken.

Reviews voor Dummies
Geïnteresseerd in meer Dummies? Deze week bespreken we meerdere boeken voor Dummies. Ook is er een Quiz voor Dummies waarmee je een aantal leuke prijzen kunt winnen. Wees er wel snel bij want meedoen kan tot en met 1 juni.

Uitgever: Pearson Education ISBN: 9789043015240 Pagina's: 305