Boek: Guidelines for Online Success

Guidelines for Online SuccesHet tijdperk waarin je bewonderd werd om je website met html en animated gifjes, hebben we al een poosje achter ons gelaten. Naarmate er meer mensen het internet bezochten, werden de verwachtingen hoger en kwamen er nieuwe technieken om deze verwachtingen weer te boven te gaan. Maar wat werkt nu eigenlijk wel en wat niet, om veel terugkerende bezoekers naar je website te trekken? Dat leggen verschillende experts uit in Guidelines for Online Success.

Do’s and Don’ts
Na het voorwoord van de oprichter van de Favourite Website Awards, Rob Ford, komen in zes hoofdstukken verschillende aspecten van succesvolle websites aan bod, waaronder design, marketing, de technische kant en e-commerce. Voor dit engelstalige boek zijn verschillende experts per gebied verzameld, die het hoofdstuk inluiden met een voorwoord en vervolgens per subonderwerp bondig en met de nodige droge humor drie do’s en drie don’ts beschrijven, voorzien van voorbeelden van websites die de tips goed illustreren.

Inspirerend
Hoewel dit boek 303 bladzijdes heeft, is dit helaas vooral gevuld met screenshots van websites die de do’s en don’ts van de experts ondersteunen. Aan de ene kant is het jammer dat er in verhouding weinig uitgelegd wordt, maar doordat er per onderwerp maar zes tips gegeven worden, kun je ervan uitgaan dat deze wel essentieel zijn. Voor de ervaren online designer zal veel ervan echter al bekend zijn en deze groep zal vooral de voorwoorden van de gevestigde experts interessant vinden en wellicht wat reminders lezen. De websites die de tips illustreren zijn stuk voor stuk gelikt en zeker de moeite van het opzoeken waard, er kan veel inspiratie uit opgedaan worden. Guidelines for Online Success is een mooi naslagwerk waar de online designer zelf uit kan halen wat hij nodig denkt te hebben om zijn websites naar een grotere hoogte te tillen.