Boek: Hector Macdonald - De stormprofeet

SubheaderPetra Woods is de stoere leidster van het kustwachtteam in Sydney. Dat team is voor een groot deel gesponsord door haar vriendin Kirsten McKenzie, die leiding geeft aan een grote bank. Ze zijn al zeer lang vriendinnen en doordat Petra niet bezig is met financiële zaken, neemt Kirsten haar geregeld in vertrouwen. Ook zijn ze samen in Afrika op vakantie geweest. Uit Afrika hebben ze een jongen genaamd Moses meegenomen. Op een galafeest op de dure boot van Kirsten wordt Moses voorgesteld, maar Petra keurt het duidelijk af. Ze neemt Moses mee op haar eigen boot en vaart weg. Dan doet hij een voorspelling: De schepen sterven, Haar schip, je vriendin

Persoonlijk
Hector Macdonald brak groot door met zijn eerste roman, "Het emotiespel" dat in 2000 uit werd gebracht. Ook in Nederland deed dit boek het zeer goed. "The Hummingbird Saint" is het tweede boek van zijn hand, maar die is nog niet in een Nederlandse vertaling verschenen. Zijn derde boek met de titel "De stormprofeet" is wereldwijd in 2007 uitgebracht. Voor delen in het verhaal gebruikte hij onder andere zijn eigen ervaringen uit 1998. Hij werkte toen in een reservaat in de Kalahari. Een medicijnman voorspelde de dood van een Britse man en een aantal weken later kwam deze voorspelling uit. Geïntrigeerd door dit voorval besloot hij met deze gegevens een verhaal te schrijven. Toen hij in 2002 bij de start van de "Sydney - Hobart" race was wist hij eindelijk hoe hij dit verhaal verder kon afmaken. De stormprofeet was geboren.

Ik
Het verhaal wordt door de heldin Petra verteld vanuit de ik-vorm. Ze is op veel gebieden de tegenpool van haar vriendin Kirsten. Ze heeft er dan ook veel moeite mee om in een cocktailjurk te verschijnen op het galafeest. Haar passie is het water, het redden van mensen, al zijn die nog zo koppig. Zo heeft ze ook haar vriend Billy ontmoet. Net als Petra vindt Billy 23 graden de ideale watertemperatuur. Maar het boek gaat niet alleen over Petra, haar liefdes en haar problemen. Het gaat ook over de reddingen op zee, onder andere tijdens de race. Zoals je zult begrijpen kreeg Moses gelijk. Het verhaal bevat alle ingrediënten voor een goede thriller, maar ook veel ingrediënten voor een roman. Iets wat in sommige gevallen een goede combinatie op kan leveren maar dus niet altijd. Toch is het resultaat een prima onderhoudend boek, maar wel voor iemand die zijn of haar thrillers graag combineert met een roman.

Uitgever: Uitgeverij AW Bruna ISBN: 9789022993507 Pagina's: 284