DVD: Everybody Loves Raymond - Seizoen 8

Het zijn vaak clichés waar het succes van de beste komedieseries op drijft. Het blonde meisje is oerdom, de grote beer is het sulletje en schoonmoeder is de reïncarnatie van de duivel op aarde. Vooral in de tientallen Amerikaanse sitcoms is originaliteit vaak ver te zoeken. Ook Everybody loves Raymond verschilt qua inhoud maar weinig van de concurrentie. Ray Romano is gelukkig met zijn lieve vrouw en drie kinderen. Zijn ouders wonen aan de overkant van de straat en zijn oenige broer woonde tot voor kort nog bij hen in. Hun dagelijkse beslommeringen vullen elke werkdag een half uurtje komedie op de Amerikaanse buis. Ondanks de vrij standaard inhoud wist Everybody Loves Raymond uit te groeien tot één van de meest populaire sitcoms. Na negen seizoenen kwam er een einde aan de serie. Het achtste seizoen van de populaire serie is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Op het eerste gezicht lijkt het alsof er maar weinig te vertellen valt over het achtste seizoen van Everybody Loves Raymond. Althans, bij de meeste komedieseries verschillende de seizoenen onderling niet zoveel van elkaar. Logisch: de hoge kijkcijfers (en bijbehoren hoge lonen voor de acteurs) stemmen iedereen tevreden en waarom zou je dan de boel omgooien? Toch is seizoen acht niet helemaal zoals de zeven voorgaande. De neurotische broer van Ray, Robert, heeft het ouderlijk huis eindelijk verlaten en is getrouwd met zijn jeugdliefde Amy. Het geeft moederlief niet alleen nieuwe munitie om mee te schieten, maar het huwelijk levert ook nog een geschifte schoonfamilie op. Daarnaast vraagt Debra zich af waarom zij en Ray niet zo romantisch zijn als het pasgetrouwde stel en komt er iemand voorbij die de altijd chagerijnige vader als onophoudelijke bron van positivisme ziet. Genoeg materiaal dus om weer een flink aantal afleveringen te vullen, want de serie kent per aflevering maar weinig verhaal. Er wordt wat geruzied, er worden wat nieuwe hobbies uitgeprobeerd en de Barones rommelen wat met de opvoeding van hun kinderen. Gelukkig worden zelfs de meest futiele gebeurtenissen omgetoverd tot hilarische scènes, waardoor je met Everybody Loves Raymond altijd kunt lachen.

Bij de meeste komedieseries die op dvd worden uitgebracht, blijft het bij een verzameling afleveringen op een paar schijfjes. Gelukkig maakt Warner Bros. zich er niet zo makkelijk van af, want ook dit achtste seizoen is weer voorzien van de nodige extra's. Niets verrassends overigens, het blijft -net als bij de voorgaande seizoenen- bij een aantal bloopers, verwijderde scènes en er zijn een aantal afleveringen voorzien van commentaar. Het is jammer dat de release zo duur is; 50 euro is echt te veel geld voor een dergelijke release. Tot op heden zijn de voorgaande seizoenen wel iets in prijs gedaald, maar zelfs de oudere releases kosten zeker nog dertig tot veertig euro.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 22 september 2007 Kijkwijzer: Waardering serie: Waardering extra's: